Wiejska turystyka kulturowa
Tadeusz Jędrysiak.
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Warszawa 2010
164 s.
papier kredowy, kolorowe ilustracje
ISBN: 978-83-208-1844-4
|
Armin Mikos v. Rohrscheidt
Wiejska turystyka kulturowa
Tadeusz Jędrysiak
Podróże
rekreacyjne poza miasto są zapewne tak dawne, jak stare jest
samo miasto, nie będące przecież naturalnym środowiskiem gatunku
ludzkiego. Typowymi współczesnymi sposobami uprawiania ich jest
agroturystyka i różne formy turystyki ekologicznej, a także liczne
spośród wypraw, zaliczanych do turystyki alternatywnej. Jednak
turystyka świadomie ukierunkowana na dziedzictwo kulturowe i fenomen
żywej kultury obszarów wiejskich jest zjawiskiem o stosunkowo młodej
metryce. To przecież dopiero stosunkowo niedawno „odkryto”,
że podobnie jak nie tylko wielkie i wybitne dzieła sztuki,
architektury i najbardziej znane niematerialne wytwory kultury
„wysokiej” mogą być zaliczane do sfery tego, co
„kulturowe”, tak samo to, co zwyczajne, codzienne i
nielicznym tylko znane, to postawione przy zwykłych domach i
umieszczone w skromnych wiejskich świątyniach albo śpiewane od
pokoleń z okazji tradycyjnych obrzędów, jest autentyczną i bliską
milionom ludzi przestrzenią rodzimej kultury.
Nie
dziwi zatem fakt, że (jakkolwiek znaczna liczba publikacji zajmuje
się turystyką na obszarach wiejskich, w tym szczególnie
agroturystyką) zagadnienia, związane z podróżami kulturowymi po tych
terenach jak dotąd nie stały się w polskiej literaturze fachowej
przedmiotem osobnego obszerniejszego opracowania książkowego. Jak
dotąd liczne teksty m.in. J. Majewskiego1
i W. Idziaka, publikowane w formie artykułów lub książek,
poświęconych przestrzeni wiejskiej i jej turystycznej „rewitalizacji”
stworzyły dobrą bazę pojęciową oraz wyznaczyły nie tylko obszar
zagadnień, ale także nowe kierunki myślenia o wsi jako destynacji
turystyki innej niż tylko rekreacyjna.
Książka
Tadeusza Jędrysiaka, jednego z nielicznych dotychczas polskich
autorów, zajmujących się głównie turystyką kulturową, jest tym samym
pierwszą tak obszerną pracą poświęconą wyłącznie kulturowym aspektom
turystycznego podróżowania na wieś i po polskiej wsi.
Na
omawianą publikację składają się cztery rozdziały. Pierwszy z nich
obejmuje kwestie definicyjne, w ramach których autor w szczególności
dokonuje umiejscowienia wiejskiej turystyki kulturowej w kontekście
całego ruchu turystycznego na obszarach pozamiejskich. Następnie
zajmuje się on czynnikami wpływającymi na rozwój tego segmentu
turystyki. Po ich bardzo krótkim - właściwie hasłowym -
przedstawieniu autor w dłuższym wywodzie akcentuje konieczność
rozwijania na terenach wiejskich turystyki zrównoważonej. Następnie
ukazuje możliwość wpisywania typowych elementów turystyki kulturowej
do oferty coraz popularniejszej agroturystyki, w czym widzi znaczną
szansę dla tej pierwszej.
Rozdział
drugi, zatytułowany „Wartości dziedzictwa kulturowego polskiej
wsi”, otwierają krótka charakterystyka polskiego krajobrazu
wiejskiego i wymienienie ważniejszych regionów etnograficznych kraju
jako obszarów ze szczególnie dobrze zauważalnymi odrębnościami
kulturowymi. Następnie ukazane są poszczególne fenomeny kultury
ludowej, powszechnie utożsamiane z dziedzictwem kulturowym wsi i
stanowiące istotne potencjalne elementy programów wypraw kulturowych
na wieś. Autor wylicza w tym kontekście elementy „kultury
duchowej, czyli folkloru”: zalicza do nich „gwarę,
śpiewy, pieśni, muzykę, taniec; zwyczaje, obyczaje i obrzędy,
widowiska ludowe; odpusty, targi i jarmarki; podania i legendy;
wierzenia ludowe i przesądy; prozę i poezję ludową” (s.39),
następnie pokrótce je opisując. Z kolei w ramach „kultury
materialnej” polskiej wsi opisane zostają przedmioty związane z
typowo wiejskimi zawodami i zajęciami, architektura wiejska i
budownictwo ludowe (w tym wiejska architektura sakralna),
funkcjonujące nadal wiejskie rzemiosła, najbardziej typowe formy
sztuki ludowej. Bardzo zdawkowo natomiast zostają w tym kontekście
opisane (właściwie: wspomniane) stroje ludowe (s.89 i 91) oraz typowe
tradycyjne potrawy chłopskiej kuchni (s.91-92).
Trzeci
rozdział poświęcony jest ochronie dziedzictwa kulturowego polskiej
wsi. Po krótkim omówieniu jej potrzeby wymienione są postulowane
kierunki możliwych i koniecznych działań temu służących. Długi
podrozdział poświęcony jest opisowi wszystkich ważniejszych skansenów
funkcjonujących na terenie Polski, przy czym dość szczegółowo
zaprezentowana zostaje ich ekspozycja, a także wymienione ważne
cykliczne imprezy przez nie organizowane. Mniej miejsca zajmuje
prezentacja roli zespołów folklorystycznych w pielęgnowaniu
dziedzictwa kulturowego wsi oraz zestawienie najważniejszych
regularnych eventów kultury ludowej na terenie kraju. Po opisaniu
miejsc, gdzie kultywuje się tradycyjne, ginące zawody oraz inicjatywy
podejmowane w celu popularyzacji ich wytworów i przekazywania
związanych z nimi umiejętności, rozdział zamyka część poświęcona
dziedzictwu kulinarnemu polskiej wsi, przy czym nieco szerzej opisane
zostają typowe produkty kuchni małopolskiej, podhalańskiej i
kurpiowskiej.
W
ostatnim rozdziale autor prezentuje wiejską turystykę kulturową jako
czynnik rozwoju regionów. Obok cytowanych za innymi autorami zalet
turystyki wiejskiej wymienione tu zostają korzyści (m.in.
ekonomiczne) związane z rozwojem wiejskiej turystyki kulturowej,
bardzo lakonicznie wspomniane zostają także bariery w jej rozwoju.
Następnie autor omawia potencjalne wykorzystanie elementów
kulturowych w turystyce regionalnej, wskazując przy tym (bez
szerszego omówienia) na potencjalne grupy docelowe adresatów oferty
turystycznej wsi. Następnie przedstawione są ważniejsze elementy
potencjalnych produktów turystycznych na terenach wiejskich; dłuższy
wywód dotyczy przy tym zasad i strategii kształtowania produktów
markowych w tym segmencie turystyki. Wskazano także na rolę
unikalnych produktów regionalnych jako atrakcji turystycznych.
Krótkie omówienie roli szlaków turystycznych, ukierunkowanych
tematycznie wyłącznie lub głównie na dziedzictwo kulturowe terenów
wiejskich, a także zestawienie ich oferty z dłuższym opisem zamyka tę
część omawianej publikacji.
W
swojej książce T. Jędrysiak zbiera
ważne wątki, refleksje i wnioski z rozmaitych dokumentów i tekstów
naukowych na temat turystyki na obszarach wiejskich oraz kultury
ludowej. Zestawia w zasadzie wszystkie najważniejsze miejsca, szlaki,
wydarzenia i pojedyncze oferty, które mogą stać się wiodącymi
modułami programów zorganizowanych wypraw kulturowych w przestrzeń
„poza miastem”, albo magnesami przyciągającymi tam
indywidualnych turystów. I to należy uznać za najważniejszą zaletę
omawianej publikacji: po raz pierwszy wszystko to, a ponadto
streszczenie najważniejszych postulatów, odnoszących się do tej formy
podróżowania w czasie wolnym można znaleźć w jednym miejscu,
powiązane wspólnym hasłem wiejskiej turystyki kulturowej i z dużym
nakładem pracy zestawione systematycznie. Tym samym książka jest
jedną z pierwszych polskich pozycji, traktujących osobno o
poszczególnych formach turystyki kulturowej i tym samym będących
wynikiem reakcji na zauważalny w zachodniej Europie proces
„rozwarstwiania” i specjalizacji zainteresowań turystów
kulturowych. Ten proces nie ominie Polski w miarę wzrostu dobrobytu,
rozszerzenia horyzontów kulturowych znacznej części społeczeństwa i
stopniowego doceniania własnego dziedzictwa kultury „codziennej”.
W tym kontekście należy pojawienie się tej książki powitać jako jeden
z pierwszych pozytywnych sygnałów, zwiastujących nowe ukierunkowanie
teoretyków turystyki, będące rezultatem wzięcia pod uwagę coraz
bardziej widocznych trendów popytowych. Sporym walorem książki jest
także zwrócenie uwagi na związki pomiędzy agroturystyką i wiejską
turystyką kulturową i wynikające z nich szanse ubogacenia oferty tej
pierwszej oraz szerszej popularyzacji tej drugiej, a przynajmniej jej
poszczególnych pojedynczych produktów. Dla niektórych czytelników
znacznym atutem książki będzie także na pewno jej znakomicie dobrana
i opracowana warstwa ilustracyjna.
Najważniejszą
słabością omawianej pozycji jest brak nowych treści, wynikających z
przeprowadzonych konkretnych badań lub choćby bezpośredniego oparcia
wysuwanych tez i formułowanych wniosków na wynikach innych badań
szczegółowych. Nie dowiadujemy się z niej nie tylko nic na temat
faktycznej skali turystyki wiejskiej w naszym kraju (której ustalenie
bez podjęcia szeroko zakrojonych, a więc kosztownych badań
ankietowych faktycznie nie byłoby łatwe), ale także brak jest choćby
studiów przypadku przynajmniej kilku konkretnych wypraw kulturowych,
oferowanych i realizowanych przez polskich touroperatorów. Autor
zbiera liczne tezy w formie rozbudowanych haseł, często nie
uzasadniając ich w żaden sposób (jak np. najważniejsze czynniki
rozwoju turystyki wiejskiej, przytoczone za W. Gaworeckim (s. 22) bez
jakiegokolwiek szerszego komentarza, czy pisząc na s. 101 i 102 o
sposobach ochrony dziedzictwa, na s. 137 o zaletach turystyki
wiejskiej i na s. 138 o korzyściach z niej wynikających). W
odniesieniu do tych i wielu innych partii prezentowanego materiału
nasuwa się wrażenie, że ograniczył się on tutaj tylko do przytoczenia
opinii innych, czy to z podręczników turystyki, czy z dokumentów
dotyczących strategii, czy wreszcie z ogólnodostępnych stwierdzeń,
obecnych w programach dydaktycznych lub notatkach tematycznych, w tym
zawartych w licznych internetowych zbiorach typu encyklopedycznego.
Przykładem tego jest podrozdział poświęcony produktowi turystyki
wiejskiej (s.143-147). Stanowi go w istocie dłuższa refleksja na
temat produktu turystycznego, w której autor najpierw przytacza za J.
Małkiem opinie dotyczące znaczenia elementów turystyki kulturowej dla
rozwoju lokalnego (s. 143-144), następnie za J. Kaczmarkiem, A,.
Stasiakiem i B. Włodarczykiem (s.144) znane już od dawna rozważania
na temat produktu turystycznego (w ogólnym odniesieniu), dalej (za.
A.P. Wiatrakiem, na s.145-6) fragment o produkcie turystyki
wiejskiej, natomiast - poza jednym z końcowych akapitów,
przytaczanych z kolei za opracowaniem K. Gralaka na temat produktów
turystycznych obszaru – w ogóle nie formułuje w tym kontekście
żadnych wniosków szczegółowych, dotyczących specyfiki produktu
opisywanej formy turystyki kulturowej. Tym samym wspominany fragment
opracowania robi wrażenie luźnej kompilacji kilku wyjętych z innych
prac tekstów, połączonych tylko wspólnym tytułem.
Drugim
istotnym mankamentem opracowania, mającego przecież za swój przedmiot
TURYSTYKĘ kulturową na obszarach wiejskich, a zatem faktycznie
istniejące zjawisko (a nie np. uwarunkowania jego rozwoju lub
potencjał Polski w tym zakresie) jest brak elementów odnoszących się
do rozmaitych form organizacji i realizacji tej formy turystyki (poza
dość obszernym opisem szlaków turystycznych). Książka nie zawiera ani
głębszej analizy profilu turystów, zainteresowanych tym typem
destynacji, ani nie wskazuje specjalizujących się w tego rodzaju
wyprawach polskich touroperatorów, przede wszystkim zaś nie omawia
specyfiki wycieczek (jak choćby wspomnianych już może studiów
przypadku). Tak więc, choć jest w niej zawarty opis głównych
destynacji (regiony etnograficzne, skanseny, szlaki) i potencjalnych
elementów takich wypraw (obrzędy, muzyka ludowa, eventy wiejskie:
festiwale i ważniejsze festyny oraz inne), to w istocie nie
dowiadujemy się, czym jest wiejska turystyka kulturowa dziś.
Zamieszczone na s. 142 krótkie (znów hasłowe i nie podbudowane
wynikami badań) wskazanie grup docelowych dla turystycznych produktów
wiejsko-kulturowych (turyści indywidualni, grupy z programem pobytu,
„zielone” i „białe’ klasy szkolne oraz
stowarzyszenia (jakie?) z innych krajów i regionów) nie zawiera
głębszej refleksji choćby nad profilem osobowościowym lub horyzontem
intelektualnym albo typem zainteresowań potencjalnych konsumentów,
czy szczególnie popularnymi wśród nich rodzajami atrakcji.
Z kolei w (krótkim) zestawieniu problemów
wiążących się z rozwijaniem turystyki na wsi (s. 18-20) brak kilku
tak istotnych czynników, jak trudności związane z aktywizowaniem
środowiska wiejskiego na rzecz kultywowania tradycji (fakt, że
wspomniane sa one gdzie indziej), problemy zachowania autentycznego
krajobrazu kulturowego polskiej wsi oraz niełatwe kwestie
finansowania inwestycji turystycznych na terenach wiejskich,
wynikające z wątpliwości decydentów na temat ich opłacalności.
Pomimo wskazanych braków i niedociągnięć
książkę można zalecić jako lekturę dla określonych grup czytelników.
Niekoniecznie musi być ona przecież traktowana jako opracowanie o
charakterze naukowym (przeszkodami są tutaj: brak uzasadnień wielu
stawianych lub przytaczanych tez oraz zaniedbanie podbudowania
twierdzeń o stanie faktycznym przez wskazanie czy to źródeł
pierwotnych, czy wyników szczegółowych badań). Jednak jako
opracowanie obejmujące zasadnicze kwestie związane z konkretnym
segmentem podróży kulturowych może ona być wykorzystywana jako
pomocniczy podręcznik z zakresu turystyki kulturowej lub turystyki na
obszarach wiejskich.
|