Wydawnictwo: AWF, Poznań
Wydanie: rok 2008 ISBN: 978-83-61414-09-4
Ilość stron: 434
Oprawa: Miękka
|
W kręgu humanistycznej refleksji nad turystyką kulturową
Redaktor: Marek Kazimierczak (praca zbiorowa)
Oleksiy Artyshuk
W jednej z dziedzin naukowej refleksji nad turystyką w
naszym kraju rok miniony (2008) okazał się na pewno przełomowy. O ile bowiem do
tej pory nie ukazała się w języku polskim ani jedna poważna pozycja książkowa
na temat turystyki kulturowej, to rok ten zaowocował od razu aż pięcioma zwartymi
publikacjami, z których cztery należy uznać za spełniające kryteria prac
naukowych[1].
Seria rozpoczęła się od książki A. Mikosa v. Rohrscheidt: ”Turystyka Kulturowa.
Fenomen, potencjał, perspektywy” (Gniezno), wydanej w lutym. Kończy ją omawiana
właśnie pozycja: wydana w październiku 2008 pierwsza zbiorowa monografia
poświęcona tej problematyce pod redakcją M. Kazimierczaka. Na uznanie zasługuje
fakt, że – będąc zbiorowym dziełem prelegentów konferencji naukowej,
odbywającej się w Poznaniu i zorganizowanej przez Zakład Kulturowych podstaw
Turystyki tamtejszego AWF-u - zgodnie z dobrym, niestety mało w Polsce
rozpowszechnionym obyczajem – publikacja ukazała się w dniu rozpoczęcia
konferencji, co umożliwiło jej autorom skoncentrowanie się w swoich wystąpieniach
na najciekawszych problemach i kwestiach dyskusyjnych podjętej przez nich w
poszczególnych opracowaniach problematyki, odsyłając zainteresowanych do
lektury tekstów, omawiających ją całościowo.
Omawiana publikacja składa się z pięciu obszernych rozdziałów,
w których teksty poszczególnych autorów zostały pogrupowane zgodnie z ich
tematyką.
W rozdziale pierwszym,
zatytułowanym „Fenomen turystyki kulturowej w antropologicznej odsłonie”, obok
niezbędnego w tym miejscu uporządkowania definicyjnego przedmiotu refleksji
(artykuł A. Mikosa v. Rohrscheidt) umieszczone zostały teksty naświetlające
problematykę turystyki kulturowej z punktu widzenia nauk humanistycznych (opracowania
W. Burszty, A. Woźniak, K,. Podemskiego i J. Isańskiego, wreszcie bardziej szczegółowe
teksty zajmujące się zachowaniami rytualnymi w kontekście podróżowania (R.
Prinke) oraz przemianami turystyki miejskiej w kierunku dostawcy ofert
rozrywkowych (P. Geise).
Rozdział drugi
(„Turystyczno-podróżnicze peregrynacje śladami dziedzictwa kulturowego”) zbiera
dziesięć tekstów poświęconych popularnym i znacznie rzadziej wybieranym tematom
i kierunkom podróży kulturowych (artykuły T. Jędrysiaka, C. Jastrzębskiego, P.
Różyckiego, M. Banaszkiewicz, M. Hamrol, M. Kruszony, P. Kłodkowskiego i D. Liśkiewicza)
a także niektórym aspektom lub epizodom ich dziejów (prace P. Godlewskiego, K.
Ferfet, A. Niemczyk i R. Seweryn).
Trzeci rozdział, noszący tytuł
„Formy i przejawy turystyki kulturowej” gromadzi dziewięć prac, których autorzy
dokonują analizy niektórych rodzajów tego segmentu turystyki (są to artykuły I.
Miedzińskiej, J. Poczty, A. Machnik, W. Rozwadowskiego, O. Smoleńskiej i M.
Stuczyńskiego) lub przedstawiają szczegółowe przedmioty zainteresowań turystów (S.
Tanaś) albo wybrane destynacje wypraw kulturowych wraz z opisem ich przebiegu i
analizą ich (pozytywnego) wpływu na funkcjonujące na docelowych obszarach
wybrane dziedziny kultury (E. Marszałek, T, Madej).
Osiem tekstów, umieszczonych w
rozdziale czwartym („W sferze kulturowych doświadczeń turysty”) poświęconych
jest kulturowemu wymiarowi podróżowania znanych i mniej znanych osób (artykuły
A. Wizy, M. Golki, A. Kaczmarek, T. Sahaja) jak również wybranych rodzajów
turystyki (prace W. Cynarskiego, J. Mosza i B. Frydryczak).
Ostatni, piąty rozdział prezentuje
zapowiedziane w swym tytule „Trendy i perspektywy rozwoju turystyki kulturowej”
(w pracach A. Królikowskiej-Tomczak, M. Kazimierczaka, A. Basińskiej, E.
Markiewicz, P. Koralewskiej, I. Wyszowskiej i E. Wasiuk). Ponadto autorzy
niektórych zamieszczonych tu opracowań (K. Buczkowska i D. Żywiecka) podejmują
problematykę misji współczesnej turystyki kulturowej i postulatów kierowanych
pod adresem tego rodzaju zorganizowanego podróżowania.
Z punktu widzenia jej
przydatności dla badających problematykę turystyki kulturowej omawiana publikacja
posiada szereg niewątpliwych zalet.
Zbiera ona (po raz pierwszy w
obszarze polskiej literatury naukowej) owoce filozoficznej, antropologicznej i
socjologicznej refleksji nad fenomenem turystyki kulturowej, wychodząc tym
samym poza jej opisy faktograficzne oraz egzemplaryczne analizy jej
poszczególnych form. Są to zwłaszcza opracowania W. Burszty, Krzysztofa
Podemskiego i R. Prinke, zebrane w rozdziale pierwszym oraz artykuł M.
Kazimierczaka (s. 347-358), zamieszczony w rozdziale piątym.
Monografia umożliwia (jakkolwiek
niepełny, to jednak reprezentatywny) przegląd środowiska polskich badaczy,
zajmujących się tą problematyką oraz podejmowanych przez nich kwestii
szczegółowych. Zebrane są tutaj m.in. opracowania większości autorów,
zajmujących się w Polsce turystyką kulturową, w tym trojga z czwórki autorów dotychczas
opublikowanych pozycji książkowych na jej temat[2].
Omawiana publikacja daje także rzetelną
definicję zjawiska turystyki kulturowej. W tym kontekście jej mocną stroną jest
opracowanie A. Mikosa v. Rohrscheidt[3],
który najpierw zebrał i poddał analizie różnorodne przykłady funkcjonujących
definicji turystyki kulturowej, następnie zaś podjął udaną próbę przedstawienia
jej całościowego określenia, tym samym dokonując jej funkcjonalnego i
klarownego wyodrębnienia na tle innych rodzajów turystyki.
Po raz pierwszy tak wyraźnie w
kontekście polskiej refleksji nad turystyka kulturową jako całością umieszczono
także takie szczegółowe zagadnienia graniczne, jak kulturowo-turystyczny aspekt
zjawiska sztuk walki[4]
i tenże aspekt w odniesieniu do turystyki kosmicznej[5],
czy odrębne ukazanie turystyki, skierowanej na atrakcje natury muzycznej jako
formy turystyki kulturowej[6],
co podkreśla pionierski charakter monografii przynajmniej w odniesieniu do tych
dziedzin. Rozwinięta została także obecna już w polskiej literaturze fachowej
problematyka turystyki biograficznej w naszym kraju (I. Wyszowska) oraz
podróżowania motywowanego książką i lekturą (W. Rozwadowski).
Inną mocną stroną omawianej
publikacji jest fakt, że znalazło się w niej miejsce na wyraźne wyartykułowanie
oczekiwań, formułowanych wobec turystyki kulturowej naszych czasów: mającej
ambicje być nowoczesnym, a przecież stanowiącej jednocześnie najbardziej
klasyczny ze wszystkich segmentów turystyki. Ten aspekt najwyraźniej występuje
w pracach E. Wasiuk (s. 371-380), K. Buczkowskiej (s.425-431) i D. Żywieckiej
(s. 421-424).
Jak to ma miejsce w przypadku większości
dzieł zbiorowych, zwłaszcza tych o pionierskim charakterze, i tutaj można
wskazać kilka nieco słabszych stron, wymagających dalszego dopracowania lub
nawet szerszego i zgodnego z dostępnymi wynikami badań przemyślenia podjętej
problematyki.
Zarówno objętość i poziom
merytoryczny poszczególnych opracowań, jak i podejmowana w nich tematyka
wykazuje znaczne (może zbyt znaczne jak na jednolitą publikację?) różnice i
prezentuje szerokie (w niektórych przypadkach może zbyt szerokie?) spektrum
tematów, obejmujących zagadnienia szczegółowe mniej istotne i niekoniecznie
zbieżne z deklarowanym w tytule zakresem tematycznym publikacji.
Wydaje się także, że w przypadku
decyzji o umieszczeniu w publikacji przynajmniej jednego z opracowań
przekroczono nawet najszerzej zakreślone ramy wyznaczane przez powszechnie
przyjęte definicje realnej turystyki[7].
Z kolei niektórzy autorzy
opracowań nie ustrzegli się przed zbyt daleko idącymi uproszczeniami, jak to
miało miejsce choćby w zdefiniowaniu całego rozwoju turystyki li tylko jako
„próby podporządkowania natury celom turystycznym”[8],
dokonanego w kontekście opracowania skądinąd ciekawego i podejmującego ważki
aspekt analizy fenomenu współczesnego podróżowania.
Niezależnie od tych – nielicznych przecież - niedostatków
omawiana pozycja zdecydowanie zasługuje na polecenie wszystkim, którzy chcą
zająć się problematyką turystyki kulturowej poważnie i za pomocą lektury
uzyskać jej wielostronny obraz. Może też stanowić źródło cennych inspiracji do
dalszej refleksji w odniesieniu do niejednego podjętego w niej tylko
fragmentarycznie wątku. Niezależnie od tego książka według opinii autora
niniejszego tekstu będzie w najbliższych latach stanowiła lekturę obowiązkową
dla każdego piszącego w Polsce pracę akademicką na tematy związane z turystyką
kulturową lub dotykającą jej problematyki w ramach szerszego kontekstu.
[1]
Por. recenzja O. Artyshuka : 1/2009, s. 31-33, www.turystykakulturowa.org dostęp
w dn. 18.02. 2009, archiwum numerów)
[2]
Z tej grupy wśród autorów opracowań w omawianej monografii zabrakło tylko A.
Kowalczyka, redaktora i głównego autora wydanej przez Uniwersytet Warszawski
publikacji: Turystyka Kulturowa. Spojrzenie geograficzne (Warszawa, 2008).
[3]
Mikos v. Rohrscheidt A., Turystyka kulturowa – Wokół definicji, s. 28- 49
[4]
W.J. Cynarski, Kulturowe wymiary sztuk walki, s. 329-338
[5]
J. Mosz, Astroturystyka - w poszukiwaniu granic doświadczenia turystycznego, s.
337- 346
[6]
I. Miedzińska, Krajobraz dźwiękowy w turystyce kulturowej – peregrynacje
muzyczne, s. 196-201
[7]
Mowa tu o pracy J. Ząbkowskiej-Para „Peregrynacje mistyczne jako przejaw
turystyki kulturowej, s. 288-299
[8]
Takie sformułowanie znajdujemy w artykule B. Frydryczak „Środowisko naturalne w
doświadczeniu turystycznym”, na s. 315.
|