Główna :  Dla autorów :  Archiwum :  Publikacje :  turystykakulturowa.ORG

 

Data wydania 3 marca 2014, redaktor prowadzący numeru: Magdalena Banaszkiewicz

Numer 3/2014 (marzec 2014)

 

Eventy

 

Marta Kamel

Teatralny dialog
Alternatywne Spotkania Teatralne Klamra
8-15 marca, Toruń

     Zofia Kucówna (polska aktorka teatralna i filmowa) w książce Zapach szminki pisze, że teatr to wyjątkowa sztuka - tylko w teatrze żywy człowiek obcuje z innym żywym człowiekiem. Teatr jest miejscem wymiany energii między człowiekiem a człowiekiem. Jest miejscem żywego dialogu. Dialogu o nim samym i jego tragediach, radościach, miłości, nienawiściach.
     Pierwszy taki "teatralny dialog" miał miejsce w klubie Od Nowa już w latach 1970., kiedy to Aleksander Nalaskowski (ówczesny student) założył Teatr ALL. Po stanie wojennym teatr początkowo był nieobecny w Od Nowie. Reaktywacja działań teatralnych nastąpiła w roku 1993, gdy odbył się pierwszy festiwal pod nazwą Akademickie Spotkania Teatralne Klamra. Współtwórcą Festiwalu i autorem nazwy Klamra był student polonistyki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika - Jarosław Kobierski.
     Początki Festiwalu były skromne. Dużą trudność stanowiło przystosowanie klubu do teatralnych potrzeb i wymagań. Jednak mimo tych trudności, w ciągu zaledwie kilku lat, Klamra stała się profesjonalnym festiwalem teatralnym, prezentującym najlepsze przedstawienia realizowane przez polskie teatry offowe, wywodzące się z tradycji teatru studenckiego. Bardzo ważna dla rozwoju Festiwalu stała się opinia Lecha Raczaka - jednego ze współzałożycieli legendarnego Teatru 8 Dnia, który stwierdził, że znajdująca się w Od Nowie sala ma doskonałe parametry dla realizacji przedstawień teatralnych. W 1995 roku właśnie Teatr 8 Dnia stał się pierwszą rewelacją Klamry, prezentując swój najnowszy wtedy spektakl Tańcz póki możesz. Lista zespołów teatralnych, które wystąpiły dotychczas na Klamrze jest doprawdy imponująca. Warto podkreślić, że wiele z nich to teatry o światowej renomie, które brały udział w prestiżowych festiwalach na wszystkich kontynentach. Oprócz teatrów znanych i bardzo znanych Klamra pokazuje również debiutantów, amatorskie grupy studenckie, tzw. "młodych gniewnych". W 2007 roku, na 15-lecie Klamry, określenie "akademickie" w nazwie Festiwalu zostało zastąpione słowem "alternatywne". Po tej zmianie jego pełna nazwa brzmi Alternatywne Spotkania Teatralne Klamra. W tym samym roku zainaugurowano przyznawanie Nagrody Publiczności, której pierwszym laureatem został Teatr Wierszalin. Od 2008 roku laureat tej nagrody otrzymuje pamiątkową statuetkę oraz zaproszenie na kolejny Festiwal, gdzie ma okazję zaprezentować nowe przedstawienie.
     Klamra jest dziś jednym z najstarszych i najbardziej cenionych festiwali teatru alternatywnego w kraju, nie ma jednak charakteru konkursu, odbywa się w nieskrępowanej atmosferze typowej dla kultury studenckiej. Maurycy Męczekalski - szef Festiwalu i klubu Od Nowa - mówi, że konkurs jest sposobem kategoryzowania teatrów, a organizatorzy nie czują się upoważnieni, by oceniać które z przedstawień są lepsze, a które gorsze. Wyjątkiem od tej reguły jest przyznawana Nagroda Publiczności - zwycięski spektakl wybierany jest przez samych widzów, w drodze głosowania. Widzowie okazują się najlepszymi krytykami, a ich akceptacja - długość trwania oklasków - stają się jedyną nagrodą.
     Celem Festiwalu jest pokazanie jak najszerszego spektrum krajowej sceny alternatywnej. Stąd obecność na Festiwalu teatrów posługujących się różnorodnym językiem i środkami wyrazu, operujących rozmaitą poetyką i klimatem spektakli. Na Klamrze można zobaczyć więc teatry tańca i lalek, przedstawienia tworzone na podstawie wielkich tekstów literatury światowej, spektakle, w których wykorzystywana jest technika multimedialna, monodramy i performance. Festiwal ma też charakter dydaktyczny i naukowy. Popularyzuje sztukę teatralną dla amatorów.
     W dniach 8-15 marca w Akademickim Centrum Kultury i Sztuki Od Nowa w Toruniu odbędzie się już 22. edycja Alternatywnych Spotkań Teatralnych Klamra. Od Nowa - miejsce, w którym na co dzień odbywają się głośne koncerty rockowe - jak co roku, zamieni się w prawdziwą świątynię sztuki teatralnej. Jedenaście teatrów - jedenaście różnych spojrzeń na scenę. Klamra proponuje program pełen kontrastów i zaskakujących pomysłów scenicznych. Podczas ośmiu dni zaprezentują się: Scena Plastyczna KUL ze spektaklem Lustro; Teatr FORMY - laureat ubiegłorocznej Nagrody Publiczności (za spektakl Pandora) - zaprezentuje spektakl Ulica krokodyli; Jazz Out & Arek Jakubiak - Paląc Blanty z UFO; Sopocki Teatr Tańca - Puste ciało. Okazja do malutkiej rozpaczy; Toruńska Grupa Improwizacyjna TERAZ - Pan Pstrong; USTA USTA Republika (laureat Nagrody w 2011 r.) - Uczta; Porywacze ciał (laureat Nagrody w 2009 r.) - Partytury rzeczywistości; Steller/Dziemaszkiewicz - Strefa zagrożenia; Teatr CHOREA - Muzg; Teatr KANA (laureat Nagrody w 2008 r. i w 2010 r.) i Theatre KREPSKO Group - Hotel Misery deLuxe; Teatr ME/ST - Lady Wa-Wa; Teatr Wierszalin - laureat Nagrody w 2007 r. - Boska Komedia.
     Tradycją Klamry są odbywające się po spektaklach spotkania i dyskusje z ich twórcami i wykonawcami. Dają one możliwość bezpośredniej konfrontacji na płaszczyźnie twórca - odbiorca i mają czasem burzliwy przebieg, szczególnie w przypadkach kiedy przedstawienia wzbudzają silne emocje publiczności. Spotkania stanowią doskonałą okazję do poznania intencji twórców, którzy z kolei mogą dowiedzieć się, jak ich spektakle odbierają i interpretują widzowie. Program Festiwalu uzupełnia również cały szereg imprez towarzyszących - spotkań, prezentacji filmowych, koncertów, wystaw fotograficznych, a nawet warsztatów teatralnych. Strona Festiwalu jednak nie podaje jakie dodatkowe atrakcje będą w tym roku czekać na widzów.
     Rezerwacje karnetów oraz biletów przyjmowane są wyłącznie drogą mailową. Karnety i bilety można zakupić od 25 lutego wyłącznie w Akademickim Centrum Kultury i Sztuki Od Nowa. Ceny biletów na poszczególne spektakle oraz więcej szczegółów o samym wydarzeniu można znaleźć na stronie Festiwalu - www.klamra.umk.pl.
     Festiwal cieszy się ogromnym zainteresowaniem. A wszystko dzięki wspaniałej publiczności - jak podkreślają organizatorzy - młodej, wrażliwej, uważnie chłonącej każde słowo i gest, a co najważniejsze niezależnej, zawsze posiadającej własne zdanie. O uznaniu jakim cieszy się Festiwal najlepiej świadczy fakt, że zdobycie biletów na spektakle stanowi duży problemem. Wszystkim, którzy mają ochotę zdobyć karnet na Klamrę, przyda się wyśmienity refleks, ponieważ co roku bilety sprzedają się jak przysłowiowe "ciepłe bułeczki". Dlatego nie zwlekajcie!
 

 

Nasi Partnerzy

 

Copyright ©  Turystyka Kulturowa 2008-2024


Ta strona internetowa używa pliki cookies w celu dostosowania serwisu do potrzeb użytkowników i w celach statystycznych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Brak zmiany tych ustawień oznacza akceptację dla cookies stosowanych przez nasz serwis.
Zamknij