Zarys dziejów ziemi wągrowieckiej
Natalia Masłowska
Wągrowiec jest położony między trzema rzekami: Wełną, Nielbą i Strugą Gołaniecką,
w
południowo-zachodniej części Pałuk – niewielkiego regionu
etnograficzno-historycznego. Nazwa „pałuki” wywodzi się od starosłowiańskiego wyrazu „łęk” i może oznaczać:
podmokłą nizinę lub pałąkowaty, zakrzywiony kształt. Pałuki to
najprawdopodobniej także okrzyk rycerski dawnych wojowników[1].
Z kolei nazwa Wągrowiec, pochodzi prawdopodobnie od staropolskich wyrazów
„wągrów” lub „wągroda”, co oznacza suchą wyspę lub zarosłą krzewami i oblaną
wodą kępę na bagnach[2].
Najprawdopodobniej miasto rozwijało się najpierw jako
osada młyńska. W XIV wieku przez Wągrowiec prowadził też trakt handlowy.
Uczęszczali nim kupcy, którzy udawali się po bursztyn nad Morze Bałtyckie.
Dogodne usytuowanie miejscowości od początku zapewniło jej rozwój handlowy i
ważną pozycję ekonomiczną na Pałukach. W wiekach średnich lokalizacja ta
pełniła też funkcje obronne[3].
Jednym z pierwszych gospodarzy Ziemi Pałuckiej był ród rycerski, którego
rodowód wywodzi się najprawdopodobniej od patrona Polski - Świętego Wojciecha.
Za założyciela rodu uznaje się rycerza Sobiebóra. Rodzina średniowiecznych
wojowników została ulokowana w okolicach Wągrowca przez króla Bolesława
Chrobrego[4]. W dobie średniowiecza Pałuki często pustoszone były
przez najeźdźców: „Mimo naturalnej ochrony, Ziemia Pałucka często była
niszczona przez obce wojska. Pustoszyli ją Pomorzanie, a później Krzyżacy oraz
własne wojska zwaśnionych rodów (…) Na tle majątkowym dochodziło do zatargów,
szczególnie ostry charakter przybrały one w końcu XIII i na początku XIV wieku,
gdy w grę wchodziły również sprawy polityczne”[5].
Zieazleżnie więc od korzystnego położenia Wągrowiec i okolice pozostawały
terenem zarówno walk plemiennych jak i waśni rodowych, zagrożone nie tylko
przez obcych, jak choćby Zakon Krzyżacki, ale także przez swoich.
Historia Wągrowca wiąże się bardzo ściśle z ulokowanym
tu klasztorem cystersów. Jego lokacja nastąpiła na ziemi, którą Wojciech z rodu
Zarębów, umierając bezpotomnie, sprzedał cystersom w 1319 roku. Zakonnicy
nabyli od Wojciecha majątek zwany Węgrówka, w skład którego wchodziły dwa
jeziora i przyległe źrebie. Cystersi otrzymali także istniejący już wówczas
kościół Świętej Katarzyny. Ze względu na bardzo korzystne położenie nowo
zakupionych ziem wraz z Wyspą Prostynią cystersi zdecydowali o budowie tu
klasztoru oraz budynków służebnych. Stopniowo zagospodarowywali oni osadę
Węgrówka, która z czasem otrzymała prawa miejskie[6].
Pierwsza wzmianka o Wągrowcu pojawia się w polskich
dokumentach w roku 1381. To właśnie wtedy osada zyskuje prawa miejskie. „
Według opata Jana II opat Gerhard w dokumencie z 22 grudnia 1381 roku zamienił
osadę na miasto na prawie magdeburskim, nadając mu odpowiednie przywileje.
Prawa te zostały zatwierdzone jeszcze tego samego roku przez króla Ludwika
Węgierskiego. Potwierdzenie królewskie było konieczne, aby zwolnić miasto od
ciężarów prawa polskiego. Zgodnie z obowiązującym prawem zorganizowano władze
miejskie, które stanowili: burmistrz, sześciu rajców, wójt pełniący funkcję
sędziego oraz sześciu ławników. Wybór władz zatwierdził opat jako właściciel
miasta”[7].
Dzięki przedsiębiorczości cystersów miejscowość szybko się rozwijała. Okoliczna
szlachta mogła liczyć na pomoc zakonników, którzy chętnie udzielali pożyczek,
biorąc pod zastaw ziemię[8].
Największy rozkwit miasta datuje się na okres
panowania Jagiellonów i Stefana Batorego. Władysław Jagiełło nadał miastu
przywilej targowy na coroczne jarmarki oraz na cotygodniowe targi, co
spowodowało rozwój handlu i rzemiosła. Zygmunt Stary, a potem Zygmunt August
odnowili i zatwierdzili prawo magdeburskie, ten ostatni wydał także pozwolenie
na dwa jarmarki w ciągu roku. Natomiast Stefan Batory ustanowił nowy jarmark na
24 czerwca[9].
Dzięki tym przywilejom miasto zyskało ważną pozycję w regionie. Wiadomo, że już
w XV wieku posiadało szpital, łaźnię oraz cyrulika, a w 1558 roku próbowano
założyć tu nawet system wodociągowy. Ulice Wągrowca były brukowane. Koszty ich
założenia pokrywano z kar sądowych[10].Wraz
z rozwojem jarmarków i handlu w mieście rozwijało się także rzemiosło stopniowo
organizujące się w cechy. W pierwszej połowie XVII wieku było ich w Wągrowcu
dziesięć. Należało do nich w sumie 150 rzemieślników, w tym 50 kuśnierzy, 28
szewców, 20 piwowarów, 10 rzeźników, 10 garncarzy, 5 czapników, a także:
sukiennicy, kołodzieje, stelmachowie, kowale, ślusarze, kotlarze, złotnicy,
puszkarze oraz kupcy[11].
Zakon cysterski odegrał dużą rolę w historii Wągrowca
także ze względu na szkołę, którą założyli tu zakonnicy. W 1557 roku powstała
tu też pierwsza szkoła wyższa. Nie bez znaczenia był fakt, że to właśnie w
Wągrowcu schronili się przed zarazą nauczyciele i uczniowie Szkoły Lubrańskiego
w Poznaniu. Wągrowieccy zakonnicy mogli pochwalić się także bogatą biblioteką.
Do absolwentów ufundowanej przez cystersów szkoły należał między innymi ksiądz
Jakub Wujek, który zasłynął przekładem Biblii[12].
Cystersi w dużej mierze przyczynili się do rozwoju miasta. To oni dbali o jego duchowy i intelektualny
rozwój, zabiegali o dodatkowe prawa i przywileje. Wznosili budowle, które dziś
maja status zabytków i stanowią chlubę mieszkańców miasta. Do takich ważnych
obiektów należą: wybudowany w XVIII wieku kościół i klasztor cysterski w
miejsce wcześniejszej zabudowy, która niemal doszczętnie spłonęła w roku 1774.
Ważnym obiektem jest także kościół św. Jakuba Apostoła wzniesiony w stylu
późnogotyckim ze szczytami wczesnorenesansowymi z połowy XVI wieku. Granitowe
ciosy, z których wzniesiono kościół pochodzą z kaplicy w Łeknie, będącym
kolebkę zakonu cystersów.[13].
Miasto i jego okolice doświadczały nie tylko zbrojnych
najazdów, ale także klęsk żywiołowych, przede wszystkim powodzi. Stąd
inicjatywa usypania wałów ochronnych, w miejscu gdzie dziś mieści się Muzeum
Regionalne – Opatówka. Wągrowca nie omijały też zarazy dziesiątkujące ludność
kolejno w roku 1572, 1603, 1655 – 1660, 1847 i 1866. Drewniana w większości zabudowa
miasta sprzyjała także pożarom. Jeden z nich, z roku 1525, do tego stopnia
zniszczył miasto, że zostało ono przez króla Zygmunta Starego na okres ośmiu lat
zwolnione od podatku. Także podczas wielkiego pożaru w roku 1738 miasto spłonęło
niemal całe. Niecałe dziesięć lat później kolejny pożar zniszczył aż
trzydzieści wągrowieckich domostw[14].
Dotknięci tymi nieszczęściami mieszkańcy zaczęli więc wznosić budynki poza
wałami miejskimi. W ten sposób Wągrowiec zaczął rozrastać się w kierunkach:
Rogoźna, Durowa i Łekna[15].
Powodzie, pożary i epidemie sprawiły, że miasto nie
rozwijało się w takim tempie, jak to miało miejsce wcześniej. Na początku XVIII
wieku większość domów była zniszczona, a miasto chyliło się ku upadkowi.
Dopiero w drugiej połowie XVIII wieku zaczęły powstawać nowe cechy –
świadectwo, że miasto podnosi się z upadku[16]. Opodal Wągrowca leżą Skoki, miasto usytuowane nad Małą
Wełną. Podobnie jak Wągrowiec, także i Skoki cieszą się atrakcyjną lokalizacją.
Nazwa Skoki., brzmiąca niegdyś Skoka wywodzi się prawdopodobnie od nazwy
staropolskich grobli. Dawniej tak nazywała się siedziba rodu Nowina- Skockich.
Podobnie jak Wągrowiec, także i Skoki mają bogatą historię. W roku 1389 miasto
otrzymało lokację naprawie niemieckim. Miasteczko należało w swych dziejach między
innymi do rodzin: Latalskich, Rejów, Unrugów i Twardowskich, a także do znanego
w Wielkopolsce rodu Raczyńskich. Pod rządami Latalskich osiedliła się w mieście
grupa braci czeskich. W późniejszym czasie przybyli tu także luteranie ze
Szwecji i Śląska. To uczyniło ze Skoków jeden z najznaczniejszych i
najważniejszych ośrodków protestantyzmu w Wielkopolsce[17].
Zaowocowało to rozkwitem miasta w czasie potopu szwedzkiego. Tutejsi protestanci
handlowali ze Szwedami i dzięki temu udało się im przetrwać okres wojny. Po
zakończeniu konfliktu polsko-szwedzkiego na Skoki nałożono jednak z tego powodu
wysokie kary, co sprawiło, że miasto podupadło[18].
Nieco wcześniej, w roku 1632 ówczesny właściciel
Skoków - Andrzej Rej nadał dodatkowe prawa mieszczanom. Próba ich odebrania
zakończyła się buntem w 1788 roku. W rejonie Pałuk południowo-zachodnich leży także inny
niegdyś miejski ośrodek miasto sąsiadujące z Wągrowcem, a mianowicie Mieścisko. Dziś jest to duża wieś gminna położona na lewym brzegu Wełny.
Pierwsza wzmianka o tej miejscowości pochodzi z 1411 roku. W 1436 roku
określono je mianem miasta królewskiego. Powstało ono w puszczy zwanej Gola.
Miało zaopatrywać mieszkańców okolicznych wsi w niezbędne dla nich wyroby
rzemieślnicze. Jego nazwa zmieniała się wraz z upływem czasu. Było więc
Mieścisko nazywane Łyczanym Miastem lub Nowym Miastem. Za panowania króla
Kazimierza Jagiellończyka zostało przeniesione na prawo magdeburskie. Miasto
było także miejscem tragicznych wydarzeń w roku 1848 kiedy to żołnierze pruscy
napadli na tutejszą ludność, wychodzącą z kościoła. Mieścisko w ostatnich
wiekach traktowane było jednak jak wieś. Ponieważ nie miało perspektyw dalszego
rozwoju, w roku 1934 utraciło prawa miejskie[19]. 1 czerwca 1793 roku Wągrowiec i okolice zostały zajęte
przez wojska pruskie na mocy układu rozbiorowego. Zaborcy niemal natychmiast
podjęli działania w kierunku anulowania Wągrowcowi praw miejskich. Dopiero po
interwencji opata, który zobowiązał się płacić rocznie trzydzieści talarów,
wycofano się z tej decyzji. Kiedy w 1797 roku władze pruskie rozwiązały zakon
cysterski, Wągrowiec stał się miastem królewskim. Czas względnej stabilizacji i
umiarkowanego rozwoju przypadł tu na okres po kongresie wiedeńskim, kiedy
miasto należało do Wielkiego Księstwa Poznańskiego[20].
W okresie rządów Bismarcka po 1861, zwłaszcza zaś po
zjednoczeniu Niemiec (1871) i w epoce tzw. Kulturkampfu władze pruskie
rozpoczęły intensywny proces germanizacji, który dotknął także Wągrowiec. Polscy
mieszkańcy miasta i okolic byli szykanowani przez władze, podobnie zresztą jak
to miało miejsce w całym zaborze pruskim: zakazano wydawania polskiej prasy, w
szkołach wprowadzono język niemiecki, a odstępstwa brutalnie karano. W
odpowiedzi na postępującą germanizację w mieście powstawały towarzystwa, które
miały za zadanie krzewienie polskiej tradycji i kultury. Były wśród nich:
Towarzystwo Oświaty Ludowej, Towarzystwo Przemysłowe „Sokół”, Stowarzyszenia
Śpiewackie[21].
Podczas Powstania Wielkopolskiego w 1918 i 1919 roku
miasto Wągrowiec wyzwolili powstańcy pod dowództwem podpułkownika Stanisława
Kuklińskiego[22].
Mieszkańcy Wągrowca i jego okolic brali też czynny udział w dalszych etapach walk
o polskość Wielkopolski. Oddziały z Wągrowca brały udział między innymi w bitwach
o Chodzież, Szubin, Żnin i Nakło. Broniły także Warszawy w 1920 roku[23].
Miasto wizytował także generał Józef Dowbór Muśnicki, komendant Armii
Wielkopolskiej[24].
W okresie międzywojennym zmalała liczba mieszkańców w
powiecie. W latach trzydziestych dział w Skokach Uniwersytet Niedzielny, natomiast
w latach 1931 – 1934 zostaje zbudowany kościół św. Wawrzyńca w Gołańczy. Pod
koniec listopada 1918 roku powstaje Towarzystwo Byłych Żołnierzy w Wągrowcu.
Burmistrzem miasta jest… Niemiec Kross.[25].
W Wągrowcu jako mieście powiatowym ustanowiono w tym czasie wiele urzędów
miedzy innymi: Starostwo Powiatowe, Urząd Grodzki, Oddział Drogowy PKP, Zarząd
Miejski. Funkcjonowały również instytucje publiczne: Gimnazjum Państwowe
(męskie i żeńskie), dwie drukarnie, w których wychodziły gazety: Gazeta
Wągrowiecka, Głos Sądowy, Dziennik Narodowy, Głos Wągrowiecki, Orędownik
Powiatu Wągrowieckiego. Został wówczas ustalony herb miasta, a na cmentarzu
starofarnym wzniesiono pomnik Powstańców Wielkopolskich[26].
Wągrowiec odegrał też istotną rolę w wielkopolskim
epizodzie kampanii wrześniowej 1939 roku. Stacjonujące w powiecie oddziały Wojska
Polskiego zainicjowały na krótko przed wybuchem konfliktu prace na rzecz obrony
miasta: przygotowano więc okopy, budowano bunkry, robiono zasieki. Kiedy
okazało się, że wojna jest nieunikniona nakazano ewakuację ludności cywilnej,
ponieważ przez Pałuki miała przebiegać linia frontu[27].
W pierwszych dniach wojny dużą część miasteczka spłonęła w wyniku
bombardowania. Zniszczeniu uległo także kilka zabytkowych budynków, w tym
ratusz. Zginęło wówczas kilkoro mieszkańców miasta, wśród których znalazł się
także burmistrz – Szymon Wachowiak. Szóstego września 1939 roku Niemcy
wkroczyli jednak do Wągrowca. Rozstrzelali schwytanych żołnierzy Wojska
Polskiego i zdemolowali miejscową synagogę. Zniszczeniu uległ także cmentarz
żydowski nad Jeziorem Durowskim. Wraz z całą wielkopolską region wągrowiecki
został włączony do Rzeszy w ramach tzw. Reichsgau Wartheland (Warthegau).
Władzę nad miastem przejęli miejscowi Niemcy. Na ich czele stał komendant
Morgoth, który wyznaczył godzinę policyjną. Jego zastępcą został Heinrich
Zimmerman, który miał także sprawować funkcję burmistrza[28]. Miastu nadano niemiecką nazwę - Eichenbruck i nowy herb. Niedługo po
ustanowieniu władz nazistowskich rozpoczęło się także wysiedlanie i deportacje znacznych
grup ludności polskiej[29].
Bardzo brutalnie potraktowano także ludność Skoków i Mieściska, wysiedlając
część mieszkańców. także i tutaj wywożono ludność cywilną do obozów pracy i
obozów koncentracyjnych. Świadectwem tych wydarzeń jest pomnik w Mieścisku,
upamiętniający martyrologię i bohaterstwo mieszkańców[30]. Polacy starali się i tu walczyć z okupantem. W
powiecie powstały oddziały konspiracyjne, część z nich weszła w skład tworzącej
się właśnie Armii Krajowej. Komendantem miejscowej konspiracji był Franciszek
Guzek. Do walki przyłączyli się także zwolennicy Stronnictwa Ludowego. Głównym
sposobem walki był sabotaż przedsięwzięć władz niemieckich, prowadzono także
tajne komplety dla młodzieży. Miasto i okolice zostały wyzwolone przez oddziały
sowieckie 23 stycznia 1945 roku[31].
Mieszkańcy po wyzwoleniu zaczęli organizować polskie władze. Burmistrzem został
Zdzisław Dolatkowski. W 1950 roku przeprowadzono reorganizację organów
samorządowych. Po wojnie odbudowano klasztor pocysterski. W okresie Polskiej
Rzeczpospolitej Ludowej wybudowano nowe zakłady, a także rozbudowane już
istniejące, jak Oddział Produkcyjny Zakładów H. Cegielski. Zaczęto też upowszechniać
pałucką kulturę regionalną. 6 listopada 1958 roku powstało Społeczne Ognisko
Muzyczne, na bazie którego 1 stycznia 1978 r. utworzono następnie Państwową
Szkołę Muzyczną I Stopnia. Do użytku publicznego został oddany amfiteatr, gdzie
odbywały się i nadal odbywają koncerty. Region wykorzystując walory turystyczne
stopniowo zagospodarowuje Jezioro Drawskie.[32] W roku 1975 r. zniesiono w Polsce organizację powiatową
i wprowadzono dwustopniowy podział administracyjny kraju. W jej ramach zostało
utworzone województwo pilskie, do którego włączono miasto Wągrowiec i gminy
byłego powiatu wągrowieckiego: Gołańcz, Damasławek, Łekno i Wapno. Natomiast gminy
Mieścinko i Skoki pozostały w województwie poznańskim.
Na mocy reformy administracyjnej z 1 stycznia 1999
roku Wągrowiec na powrót stał się siedzibą powiatu, który włączono do województwa
wielkopolskiego. Jako centrum powiatu miasto pełni istotną rolę na mapie
turystycznej, gospodarczej i kulturalnej Wielkopolski. Posiadające barwną
historię i bogate w zabytki stopniowo buduje swój nowy wizerunek jednego z
piękniejszych miast regionu. Przez powiat przechodzi otwarty w 2008 roku,
nowocześnie zorganizowany Szlak Kościołów Drewnianych wokół Puszczy Zielonka:
obejmuje on między innymi gminę Skoki. Jest to już trzeci szlak turystyczno-kulturowy
(obok pętli Szlaku Cysterskiego, i odcinka Drogi św. Jakuba) przebiegający
przez powiat, w coraz większej mierze przyciąga on w te okolice zwolenników
turystyki kulturowo – przyrodniczej. W najbliższych latach planowane jest założenie
Centrum Rekreacji Wodnej w okolicach Jeziora Drawskiego oraz pierwszego w
Polsce Parku wypoczynku i Rekreacji „ Zielony Labirynt”.
[1]
Purczyński W., Wągrowiec: przewodnik po mieście, Wągrowiec 2006, s. 5.
[2]
Patro G., Miasto Wągrowiec 1361 – 2006, Wągrowiec 2006, s. 9.
[3]
Wyrwa A., Kucharski B., Szlak cysterski w Wielkopolsce, Poznań 1996, s.
17.
[4]
Anders P., Nad Dolną Wełną, Poznań 1981, s. 108.
[5]
Patro G., op. cit., s. 5.
[6]
Ibidem, s. 8.
[7]
Ibidem, s. 9.
[8]
Patro G., Miasta w Powiecie Wągrowieckim, Wągrowiec 2004, s. 40.
[9]
Nożyński T., Szkice i obrazy z przeszłości Wągrowca, Wągrowiec 1974, s.
28.
[10]
Patro G., Miasto Wągrowiec 1361 – 2006, Wągrowiec 2006, s. 11.
[11]
Ibidem, s. 11.
[12]
Ibidem, s. 12.
[13]
Purczyński W., op. cit., s. 18.
[14]
Ibidem, s. 13.
[15]
Ibidem, s. 10.
[16]
Ibidem, s. 13.
[17]
Patro G., Miasto Wągrowiec 1361 – 2006, Wągrowiec 2006, s. 27.
[18] Anders P., op. cit., s. 91.
[19] Anders P., op. cit., s. 48.
[20] Nożyński T., op. cit., s. 14.
[21] Patro G., Miasto Wągrowiec 1361 – 2006,
Wągrowiec
2006, s. 25.
[22]
Ibidem, s. 26.
[23]
Ibidem, s. 30.
[24]
Ibidem, s. 27.
[25]
Patro G., Miasta w Powiecie Wągrowieckim, Wągrowiec 2004, s.19-48.
[26]
Patro G., Miasto Wągrowiec 1361 – 2006, Wągrowiec 2006, s. 30 – 31.
[27]
Ibidem, s. 34.
[28]
Patro G., Miasto Wągrowiec 1361 – 2006, Wągrowiec 2006, s. 36.
[29]
Patro G., Miasta w Powiecie Wągrowieckim, Wągrowiec 2004, s. 49.
[30]
Ibidem, s. 82.
[31]
Ibidem, s. 50.
[32]
Patro. G., Miasto Wągrowiec, Wągrowiec 2004, s. 37 – 48.
|