PROPOZYCJA SYSTEMU WALORYZACJI TURYSTYCZNO-KULTUROWEJ
Za: Armin Mikos von Rohrscheidt
TURYSTYKA KULTUROWA. FENOMEN, POTENCJAŁ, PERSPEKTYWY, Wydanie drugie,
rozszerzone i uzupełnione, Poznań 2010,
s. 447-472
Użyteczność
oceny potencjału turystyczno-kulturowego obszarów.
Proponowany poniżej system analizy potencjału turystyczno-kulturowego
mikroregionów, zastosowany w skali całego kraju może przynieść trzy
zasadnicze korzyści.
Po
pierwsze istnienie takiej oceny dla konkretnego (mikro) regionu może
uświadomić nie tylko skalę potencjalnych możliwości, ale także
istnienie braków i niedociągnięć w dziedzinie obsługi turystyki
i infrastruktury jej służącej. To z kolei ułatwi odpowiedzialnym na
miejscu stworzenie listy potrzeb, których stopniowe zaspokajanie
(począwszy od tych, które nie wymagają wielkich nakładów) będzie
coraz bardziej otwierać region na turystów kulturowych i powiększać
jego siłę przyciągania w stosunku do tej grupy. Nawet w przypadku,
jeśli przeprowadzona analiza nie zostanie wykorzystana dla
konkretnych działań w skali regionu, jej publikacja może przyczynić
się do uwrażliwienia miejscowej społeczności na jego atuty
turystyczno-kulturowe. Tym samym przeprowadzenie i opublikowanie
analizy, a także publiczna dyskusja nad jej wynikami może okazać się
jednym z czynników, które doprowadzą w efekcie do powstania
społecznego popytu na takie działania a przynajmniej zapewnią im
szerszą akceptację.
Po
drugie, wyniki analizy potencjału mogą także - niezależnie od
podjęcia lub nie działań w skali regionu - zwrócić uwagę
odpowiedzialnych za poszczególne placówki i obiekty na ewentualne
niedociągnięcia i braki w sposobach ekspozycji, obsłudze turystów na
miejscu, promocji lub w dziedzinie materiałów informacyjnych, a tym
samym przyczynić się do poprawy istniejącego stanu w niektórych
choćby aspektach.
Po
trzecie, dokonywana zgodnie z przyjętymi jednolitymi kryteriami ocena
potencjału turystyczno-kulturowego, może także w skali większych
regionów (np. województw) i docelowo w skali całego kraju
doprowadzić do powstania mapy potencjału turystyczno-kulturowego. To
z kolei pozwoli na podstawie empirycznego badania, a nie uznaniowego
zaszeregowania stworzyć całościowy obraz Polski jako destynacji
turystyki kulturowej i wyodrębnić w odniesieniu do reszty kraju
rodzaj „mocnych punktów” - regionów o najsilniejszym
potencjale dla rozwoju turystyki kulturowej, a nawet jej
poszczególnych typów. W oparciu o taki obraz można kształtować ofertę
turystyczno-kulturową makroregionów (województw) i planować oferty
dla turystyki regionalnej. Istnienie tego rodzaju mapy ułatwi w
konsekwencji zintegrowane działania na rzecz rozwoju oferty
przyjazdowej oraz krajowej w tym segmencie turystyki, w tym
planowanie nowych szlaków tematycznych w oparciu o rozwijające
się nowe jej rodzaje. Mapa potencjału turystyczno-kulturowego
umożliwiłaby także organizatorom turystyki planowanie nowych tras
wypraw kulturowych oraz wszelkich imprez o charakterze
turystyczno-kulturowym, czyli tworzenie nowych produktów
turystycznych w omawianym w niniejszym opracowaniu segmencie.
Z
tego powodu należy stwierdzić, że podjęcie w każdym regionie takiej
wstępnej oceny potencjału, nie wymagającej przecież zaangażowania
wielu osób ani znacznych środków, jest działaniem ze wszech miar
wskazanym i opłacalnym. Dokonywane zgodnie z przyjętymi jednolitych
kryteriami może ono także w skali makroregionów (województw) a także
docelowo w skali całego kraju doprowadzić do powstania mapy
potencjału turystyczno-kulturowego, ułatwiającej zintegrowane
działania na rzecz jej rozwoju ale także konkretne planowanie tras
wypraw i imprez o charakterze turystyczno-kulturowym.
Obiekty
analizy: powiaty. Za
obiekt naszej analizy wybraliśmy jednostkę podziału terytorialnego
średniej wielkości, czyli powiat (w przypadku miast wydzielonych
należy analizować ich potencjał wraz z otaczającym je powiatem
ziemskim). U podstaw takiego wyboru leży kilka czynników. Po
pierwsze terytorium powiatu często - zwłaszcza w regionach o silnie
wyodrębnionej lokalnej tożsamości kulturowej - pokrywa się z
mikroregionem
w jego historycznym lub kulturowym znaczeniu, co umożliwia
opracowanie jednolitego planu rozwoju turystyki regionalnej na jego
terenie. Po drugie, powiat jest najczęściej także jednostką o silnych
wewnętrznych powiązaniach komunikacyjnych, jak komunikacja kolejowa
czy autobusowa, co ma duże znaczenie w organizacji turystyki
indywidualnej. Po trzecie, kompetencje władz powiatowych w dziedzinie
kultury i ochrony dóbr kultury umożliwiają działania na rzecz
tworzenia wspólnej oferty kulturowej, kształcenia kadry dla turystyki (np. szkoleń przewodników terenowych), działań w zakresie małej
infrastruktury około-turystycznej (jak parkingi). Po czwarte:
odległości pomiędzy siedzibą powiatu (czyli z reguły jego centrum
kulturalnym i infrastrukturalnym) a poszczególnymi obiektami na
jego terenie są na tyle niewielkie (nie przekraczają w zasadzie 20
kilometrów), że umożliwiają utworzenie pełnej oferty
kulturowo-turystycznej, która da się zrealizować w ciągu jednego
dnia. Jednocześnie większe odległości zniechęcają turystów
indywidualnych do odwiedzenia kolejnych obiektów w jeden dzień, a tym
samym zachęcają ich do pozostania na terenie powiatu i skorzystania z
jego oferty noclegowej i gastronomicznej, kulturowej lub
rekreacyjnej. Po piąte, na terenie powiatów istnieją z reguły
wszystkie najbardziej potrzebne dla turystyki elementy
infrastruktury, jak hotele, restauracje, dworce kolejowe i
autobusowe, nie każda zaś gmina nimi dysponuje. Po szóste wreszcie
promocja powiatu - będąca zadaniem własnym jego władz - umożliwia
wspólne akcje w dziedzinie popularyzacji turystyki, w tym kulturowej
na jego terenie.
Kryteria
oceny: Proponowana
poniżej metoda analizy obejmuje cztery podstawowe kategorie:
potencjalne cele turystyki kulturowej, elementy obsługi turystycznej,
pozostała oferta czasu wolnego oraz inne czynniki wpływające na
turystykę kulturową. Punktacja poszczególnych czynników powinna
zostać przeprowadzona najpierw osobno w poszczególnych kategoriach, a
następnie zestawiona w ogólnym wyniku. Warto przy tym zastosować
następujące ograniczenie: Jeśli w kategorii pierwszej
(najistotniejszej z punktu widzenia atrakcyjności mikroregionu dla
turystyki kulturowej) mikroregion uzyska zbyt małą liczbę punktów,
należy zrezygnować z dalszej analizy. Zalecane jest robić to nawet w
takim przypadku, gdy na badanym terenie znajdzie się pojedynczy
obiekt o wysokiej punktacji. Wówczas można ten obiekt przedstawić
jako pojedynczy ważny punkt na mapie turystyczno-kulturowej. Ma to
związek z powszechną praktyką zorganizowanej turystyki: grupowe
wyprawy turystyczne mogą wprawdzie uwzględniać taki cel w swoim
programie, jednak poza jego zwiedzaniem nie korzystają z oferty
turystyczno-kulturowej mikroregionu, zatem pojedynczy obiekt nie jest
w stanie znacząco wpłynąć na zapotrzebowanie na usługi
około-turystyczne i tym samym na rozwój gospodarczy regionu.
Pozostałe kategorie mają znaczenie pomocnicze, określając stopień
rozwoju infrastruktury służącej turystyce (kategoria II), ogólną
atrakcyjność regionu w aspekcie kulturowym i czasu wolnego,
bezpośrednio związanymi z turystyką kulturową i turystyką w
ogólności (kategoria III) oraz obecność dodatkowych czynników,
wpływających pośrednio na rozwój turystyki kulturowej w regionie.
Punktacja, wyznaczona za obiekty z kategorii II, III i IV nie
odzwierciedla ich rzeczywistej wartości dla regionu a jedynie ich
ograniczoną rolę i komplementarne znaczenie w tym segmencie
turystki. Dlatego faktyczną oceną potencjału turystyczno-kulturowego
jest kategoria pierwsza i to liczba punktów w tej kategorii
decyduje o zasadniczej kwalifikacji regionu.
Zastosowanie
wyników analizy: Z
uwagi na ograniczone ramy tego opracowania i jego zamierzony
podręcznikowy charakter, nie jesteśmy w stanie dokonać całościowej
analizy potencjału Polski czy choćby jednego z wielkich regionów
naszego kraju. Stworzenie takiej mapy potencjału
turystyczno-kulturowego pozostawiamy jako zadanie w ramach specjalnej
pracy badawczej. Poniżej przedstawione zostaną jednak nie tylko
teoretyczne kryteria analizy, ale także trzy przykłady ich
zastosowania w odniesieniu do trzech typów mikroregionów z obszaru
Wielkopolski: metropolitalnego (Poznań wraz z powiatem ziemskim),
miejsko-wiejskiego o silnym potencjale turystyczno-kulturowym (powiat
gnieźnieński) oraz miejsko-wiejskiego o średnim potencjale
turystyczno-kulturowym (powiat wolsztyński). Zamieszczone przykłady
umożliwią samodzielną analizę innych obszarów w Polsce w oparciu o
przedstawione tu kryteria oraz istniejący materiał informacyjny,
dotyczący konkretnego powiatu, dostępny w siedzibie władz a
także zebraną na miejscu w poszczególnych obiektach dokumentację.
Ocena potencjału może być także wykonywana w ramach ćwiczeń
terenowych w trakcie studiów specjalistycznych turystyki kulturowej.
Zalecana
częstotliwość przeprowadzania oceny:
Wyniki raz dokonanej analizy potencjału turystyczno-kulturowego nie
pozostają niezmienne. Dotyczy to wszystkich kategorii analizy, choć w
stopniu najmniejszym pierwszej i najistotniejszej z nich. Zmiany
w tej dziedzinie zachodzą stosunkowo rzadko, jednak na przykład
otwarcie nowego muzeum czy galerii albo znacząca modernizacja
istniejących, udostępnienie rewaloryzowanego zabytku, otwarcie szlaku
turystycznego, pojawienie się nowego eventu kulturalnego czy zmiana
kategorii ważnego obiektu (jak np. nadanie mu statusu Pomnika
Historii) zmienia ocenę tej sfery niejednokrotnie nawet w znacznym
stopniu. Częściej jeszcze zachodzą zmiany w pozostałych kategoriach:
pojawiają się nowe autostrady i drogi ekspresowe, otwierane i
zamykane są połączenia kolejowe, buduje się hotele i otwiera
restauracje, pojawiają się nowe publikacje i otwierane są,
rozbudowywane lub zamykane obiekty kulturalne, rozrywkowe czy
sportowe. Z uwagi na to, dla zachowania względnej aktualności,
należałoby powtarzać analizę przynajmniej w odstępnie 3-5 lat,
uzupełniając poszczególne jej punkty o zyski, zmiany i straty.
Powtórne przeprowadzenie analizy jest znacznie mniej pracochłonne,
ponieważ może opierać się na wynikach poprzedniej, weryfikując je
tylko i uzupełniając o nowe obiekty lub zmiany w poszczególnych
kategoriach.
Kategorie i elementy oceny
turystyczno-kulturowego potencjału mikroregionów
Wyznaczając
kategorie oceny oraz liczbę punktów przyznawanych za poszczególne
elementy uwzględniono najważniejsze oficjalne listy obiektów kultury
(jak lista obiektów Światowego Dziedzictwa Kulturalnego UNESCO i
listę Pomników Historii (por. rozdz. 2.1.1.), natomiast w ocenie
znaczenia obiektów kulturowych (międzynarodowego, krajowego i
regionalnego), autor kierował się zasadniczo zestawieniem i
trójstopniową hierarchią opartą na podziale Lijewskiego,
Mikułowskiego i Wyrzykowskiego [2002, s, 181 i 185], w przypadkach
muzeów i galerii także dwustopniowym podziałem zaproponowanym
przez A. Steinecke1
ustalając znaczenie pozostałych obiektów i wydarzeń zgodnie z
podawaną w opracowaniach monograficznych lub na oficjalnych
stronach internetowych liczbą odwiedzających w ostatnich latach. W
klasyfikacji obiektów infrastruktury turystycznej i komunikacyjnej
uwzględniona została oficjalna kategoryzacja (jak w przypadku
hoteli), wielkość i oferta (jak w przypadku restauracji, ale także
obiektów sportowych) oraz oficjalne dane użytkowe, np. rozkłady
jazdy, czy odległość zgodna z atlasami drogowymi (jak w przypadku
połączeń komunikacyjnych i dystansów drogowych). W kategoryzacji
mniej znanych obiektów kulturowych pomocne są także dane dostępne w
urzędach konserwatorów zabytków oraz urzędach władz samorządowych
(gminnych i powiatowych).
Wewnętrzny
podział poszczególnych kategorii na mniejsze grupy (np. IA, IIC itd.)
ma dwie przyczyny. W przypadku kategorii głównej (I) ma to na celu
ułatwić ocenę potencjału turystycznego w odniesieniu do
poszczególnych typów turystyki kulturowej i tym samym dopomóc w
ustaleniu preferencji oraz strategii rozwojowych dla turystyki w
danym regionie, które mogą w ten sposób zostać zorientowane na rodzaj
turystyki o faktycznie najwyższym potencjale. Wyniki liczone osobno
dla poszczególnych typów obiektów mogą także zasygnalizować
ewentualną tematykę szlaków turystyczno-kulturowych (por. 4.6.), do
których tworzenia lub rozszerzania region może się przyłączyć na
podstawie posiadanych atrakcji. W przypadku pozostałych kategorii
(II, III, i IV) podział dodatkowy ma umożliwić lepszą orientację w
ewentualnych brakach w poszczególnych dziedzinach potrzebnej
turystyce infrastruktury lub innych powiązanych z nią ofert spędzania
czasu wolnego.
W
procesie oceny potencjału w przypadku niektórych miejsc i obiektów
zastosowana została zasada punktowania tylko określonej liczby
obiektów tego samego rodzaju. W odniesieniu do obiektów atrakcyjnych
turystycznie wiąże się to z faktem, że turyści z reguły nie są w
stanie zwiedzić wszystkich takich obiektów, zwłaszcza w dużych
ośrodkach miejskich. Ponadto ich decyzja podjęcia podróży do danej
miejscowości wynika zazwyczaj ze świadomości istnienia jednego lub
najwyżej kilku takich obiektów, pozostałe zatem nie grają istotnej
roli jako potencjalne „magnesy turystyczne”. W przypadku
obiektów z pozostałych kategorii (np. hoteli lub restauracji)
ograniczenie do kilku obiektów danej kategorii wynika z faktu,
że dla turystyki kulturowej (jako zjawiska o skali mniejszej niż np.
turystyka rekreacyjna) bardziej od liczby obiektów infrastruktury
istotny jest fakt, że oferta noclegowa zawiera wszystkie kategorie i
tym samym kieruje się do rożnych grup turystów kulturowych, a także,
że oferta gastronomiczna posiada cechy autentyczności regionalnej
(kuchnia regionalna, tradycyjna), mniej zaś znacząca jest liczba
samych obiektów i miejsc noclegowych lub miejsc restauracyjnych, o
ile tylko nie są to obiekty pojedyncze, nie gwarantujące stałej
możliwości skorzystania z ich usług.
Kategoria
I: Potencjalne cele turystyki kulturowej
I.A:
Zabytki:
I.A.
a) Obiekty sakralne:
Historyczna
katedra2
(12 punktów),
Historyczna
bazylika3
(za pierwsze dwie, punkty tylko wówczas, jeśli nie są katedrami) (6),
Historyczny
zespół sakralny4
dużej wielkości Z (pierwsze dwa) (6)
Mniejszy
lub częściowo zachowany historyczny zespół sakralny (pierwsze dwa)
(3)
Historyczna
znacząca świątynia innych religii ZD5
(za pierwsze dwie) (6)
Sanktuarium
historyczne6
o znaczeniu międzynarodowym7
(10)
Sanktuarium
historyczne o znaczeniu krajowym lub regionalnym (diecezjalnym)8
(jedno pierwsze) (6)
Sanktuarium
o znaczeniu ponadregionalnym bez historycznego kultu (za pierwsze
dwa) (7)
Inne
sanktuarium tej rangi lub sanktuarium o znaczeniu regionalnym bez
historycznego kultu (za pierwsze dwa) (3)
Inna
historyczna stale dostępna świątynia innych wyznań i religii (4)
Inna
świątynia innych wyznań i religii Z (2)
Aktualna
siedziba biskupia9
(6)
Inny
obiekt sakralny o znacznych walorach architektonicznych (pierwsze
trzy) (4)
I.A.
b) Zamki i pałace:
Monumentalny
zamek lub pałac historyczny10,
miejsce ważnych wydarzeń11
ZD (za pierwsze trzy) (12)
Monumentalny
zamek lub pałac historyczny, ZD (za pierwsze trzy) (10)
Zamek
lub pałac historyczny, miejsce ważnych wydarzeń ZD (za pierwsze
trzy)(5)
Zamek
lub pałac historyczny ZD (za pierwsze trzy) (3)
Zamek
lub pałac stylizowany12
D (za pierwsze dwa*) (2)
Dwór
lub inna rezydencja, miejsce ważnych wydarzeń ZD (za pierwsze trzy)
(6)
Ruina
historycznego zamku/grodu/pałacu D (za pierwsze trzy***) (2)
Ruina
historycznego zamku, pałacu, grodu niedostępna (za pierwsze trzy****)
(1)
I.A.
c) Inne zabytkowe obiekty architektoniczne i techniczne:
Średniowieczny
cenny zespół urbanistyczny13
z rynkiem i ulicami, zachowany w znacznej części (za pierwsze
trzy) (12)
Inny
cenny zespół urbanistyczny na przynajmniej krajową skalę (10)
Historyczny
zespół urbanistyczny z rynkiem, zachowany we fragmentach (pierwsze
dwa) (3)
Budynek
o znacznych walorach architektonicznych14,
miejsce ważnych wydarzeń ZD (pierwsze trzy) (6)
Budynek
o znacznych walorach architektonicznych, miejsce ważnych wydarzeń*15
Z (pierwsze dwa**) (3)
Budynek
o znacznych walorach architektonicznych ZD (pierwsze trzy**) (4)
Budynek
– miejsce ważnych wydarzeń ZD (pierwsze dwa***)(4)
Budynek
o znacznych walorach architektonicznych Z (pierwsze trzy****) (3)
Budynek,
miejsce ważnych wydarzeń Z (pierwsze dwa*****)(1)
Historyczne
fortyfikacje miejskie zachowane z znacznej części ZD (4)
Znaczne
fragmenty historycznych fortyfikacji miejskich (2)
Ruiny
fortyfikacji miejskich (1)
Zachowane
w znacznej części zespoły zabytkowe związane z dziejami innych niż
polska grup etnicznych (za pierwsze dwa zespoły) (7)
Pojedyncze
zabytki związane z dziejami innych grup etnicznych ZD (za pierwsze
dwa*) (4)
Częściowo
zniszczone lub niedostępne obiekty związane z innymi grupami
etnicznymi (pierwsze dwa) (1)
Zabytek
techniki/obiekt przemysłowy o znaczeniu międzynarodowym ZD (pierwszy)
(10)
Zabytek
techniki/obiekt przemysłowy o znaczeniu krajowym ZD (pierwsze dwa*)
(7)
Zabytek
techniki/obiekt przemysłowy o znaczeniu regionalnym ZD (do trzech***)
(3)
Historyczna
funkcjonująca stale16
linia kolejowa lub żeglugowa (tylko za przystanek początkowy lub
końcowy danej linii) (6)
Historyczna
funkcjonująca sezonowo lub nieregularnie linia kolejowa lub żeglugowa
(lub przystanki pośrednie linii stałej) (za pierwszy przystanek** 4)
I.A.
d) Obiekty militarne:
Zespół
forteczny o bardzo dużym znaczeniu militarnym, zachowany w znacznej
części ZD (10)
Zespół
forteczny o mniejszym znaczeniu lub zachowany w mniejszej części* ZD
(4)
Zespół
forteczny o mniejszym znaczeniu, dostępny sezonowo lub w mniejszej
części** (2)
Pojedyncze
zachowane obiekty forteczne ZD (za pierwsze dwa***) (2)
Pojedyncze
obiekty forteczne częściowo dostępne, ruiny fortec (pierwsze
dwie****) (1)
Zachowana
w dużej części, dostępna linia umocnień, ważna strategicznie
(pierwsze dwie) (4)
Zachowana
w niewielkiej części, dostępna linia umocnień* (2)
Pojedyncze
dostępne fragmenty umocnień (pierwsze dwa)** (1)
Dodatkowe
punkty za obiekty dziedzictwa kulturowego:
Obiekt
Dziedzictwa Kulturowego o znaczeniu międzynarodowym ZD: UNESCO
(dodatkowo 30),
Obiekt
będący na polskiej liście Pomników Historii ZD (dodatkowo, jeśli nie
znajduje się on na liście UNESCO) (15)
Przy
braku ogólnej dostępności obiektów z tej grupy punkty są odejmowane,
pozostawia się tylko 1/3 punktów przyznanych za dany obiekt, jeśli
inaczej nie wskazano.
Dodatkowe
punkty za wszystkie miejsca lub obiekty wpisanych powyżej klas:
Za
stałych przewodników miejskich oprowadzających po obiektach lub
przewodnikow obiektowych w j. polskim (za pierwsze pięć) (po 2 pkt)
Za
minimum dwa języki obce w ofercie przewodników (w pierwszych pięciu
obiektach) (1 pkt)
Za
możliwość zamówienia przewodnika obiektowego** (pierwsze pięć) (1 pkt)
Za
minimum dwa języki obce w ofercie przewodników (w pierwszych pięciu)
(po 1 pkt)
Przewodniki
elektroniczne po miejscu lub obiekcie (za pierwsze trzy) (1),
Mikroeventy17
oferowane podczas każdego zwiedzania grupowego miejsca lub obiektu
(pierwsze 2) (po 2 pkt)
Mikroeventy
dostępne na zamowienie grupowe podczas zwiedzania miejsca lub obiektu
(za pierwsze 2) (po 1 pkt)
Wersje
obcojęzyczne przewodników elektronicznych (przynajmniej dwie wersje
obcojęzyczne, w pierwszych trzech obiektach) (dodatkowo po 1 pkt)
Własny
materiał informacyjny w obiekcie, jak publikacje monograficzne,
albumy (za pierwsze trzy obiekty) (1 pkt),
Własny
materiał informacyjny w obiekcie w językach obcych (przynajmniej
dwóch) w pierwszych trzech obiektach (1 pkt)
Za
bardzo dobry (2) lub dobry (1) stan konserwacji i estetyki
najważniejszych trzech obiektów (element uznaniowy) można doliczyć w
sumie od 1 do 2 punktów dla całego regionu).
I.B.
Miejsca historyczne lub znaczące:
I.B.
a) Budowle historyczne i monumenty:
Monumenty
(pomniki) o znaczeniu międzynarodowym18
(każdy) (8)
Monumenty
(pomniki) o znaczeniu krajowym19
(do trzech*) (6)
Monumenty
(pomniki) o znaczeniu regionalnym20
(do trzech) (2)
Pomniki
lub obiekty małej architektury21
o znaczeniu lokalnym (do trzech****) (1)
Miejsca
historyczne22
o znaczeniu międzynarodowym (do trzech) (8)
Miejsca
historyczne o znaczeniu krajowym (do trzech) (4)
Miejsca
historyczne o znaczeniu regionalnym, (do trzech**) (2)
Miejsca
związane z akcją utworów literackich o międzynarodowym znaczeniu
(za pierwsze trzy) (3)
Miejsca
związane z akcją utworów literackich o krajowym znaczeniu (za
pierwsze trzy) (2)
Miejsca
związane z biografią osób o międzynarodowym znaczeniu23
(pierwsze trzy) (3)
Miejsca
związane z biografią osób o krajowym znaczeniu24
(do trzech) ZD (2)
Miejsca
związane z biografią osób o krajowym znaczeniu niedostępne lub
częściowo zachowane (za pierwsze dwa*) (1)
Miejsca
związane z biografią osób o regionalnym znaczeniu (pierwsze dwa) (1)
Miejsca
związane z biografią osób innej narodowości, ważnych w skali krajowej
dla tych narodowości (za pierwsze dwa) (2)
I.B.
b) Cmentarze historyczne
Nekropolia
zbiorowa władców Polski (8),
Nekropolia
zbiorowa innych znanych w skali kraju osobistości (do trzech) (5)
Nekropolia
zbiorowa znanych osobistości w skali regionu (do trzech) (2)
Pojedyncze
miejsce pochówku osobistości znanej w skali międzynarodowej (6)
Pojedyncze
miejsce pochówku osobistości znanej w skali kraju (do trzech) (2)
Pojedyncze
miejsce pochówku osobistości znanej w skali regionu (do trzech) (1)
Inny
cmentarz zabytkowy z ciekawymi obiektami sztuki sepulkralnej*** (do
dwóch) ZD (1)
Za
każdy cmentarz zabytkowy lub inną nekropolię o znacznie ograniczonej
dostępności25
– odejmuje się połowę przyznanych punktów
I.B. c) Budowle
współczesne26
Budowle
współczesne o bardzo wysokiej wartości architektonicznej 27
D (do dwóch) – (5)
Budowle
współczesne o bardzo wysokiej wartości architektonicznej
(niedostępne) (do dwóch*) (2)
Budowle
współczesne o wysokiej wartości architektonicznej28
(do trzech**) (1)
I.C)
Pojedyncze dzieła sztuki:
Pojedyncze29
obiekty sztuki historycznej o znaczeniu międzynarodowym30
(10)
Pojedyncze
obiekty sztuki o znaczeniu krajowym (do trzech) (5)
Pojedyncze
obiekty sztuki o znaczeniu regionalnym (do trzech*) (3)
Obiekty,
instalacje lub zespoły sztuki współczesnej o znaczeniu
międzynarodowym (9)
Obiekty,
instalacje lub zespoły sztuki współczesnej o znaczeniu krajowym (do
trzech*) (5)
Obiekty,
instalacje lub zespoły sztuki współczesnej o znaczeniu regionalnym
(do trzech**) (2)
I.D.
Muzea i wystawy (w
tym skanseny, galerie, muzea techniki)
Muzea
o znaczeniu międzynarodowym31
(10)
Muzea
o znaczeniu krajowym32
(do trzech) (8)
Muzea
o znaczeniu regionalnym33
(do trzech) (5)
Muzea
o znaczeniu lokalnym (do trzech***) (2)
Muzea
typu skansenowskiego duże34
o przynajmniej regionalnym zasięgu (10)
Inne
muzea typu skansenowskiego (za pierwsze dwa) (6)
Zorganizowane
w ostatnim roku wystawy czasowe o zasięgu krajowym (w sumie za
pierwsze trzy) (4)
Zorganizowane
w ostatnim roku wystawy czasowe o zasięgu regionalnym* (w sumie
za pierwsze trzy) (2)
Organizacja
Nocy Muzeów w regionie na dużą skalę (ponad 10 placówek) (4)
Organizacja
Nocy Muzeów w regionie na mniejszą skalę* (3-9 placówek) (2)
Lokalne
izby pamięci, ogólnodostępne prywatne kolekcje pamiątek (do
trzech****) (1)
Samodzielne
prezentacje multimedialne (pierwsze dwie) (4)
Przy
wszystkich uwzględnionych powyżej muzeach i ekspozycjach dodatkowe
punkty za:
Ekspozycje
i prezentacje multimedialne (do dwóch) (2)
Wersje
obcojęzyczne ekspozycji i prezentacji multimedialnych (do dwóch) (za
każdą 1)
Ekspozycje
i prezentacje35
albo samodzielne placówki muzealne związane tematycznie z innymi
grupami narodowymi lub etnicznymi, dziejami innych państw lub narodów
(za pierwsze dwie z objaśnieniami w innym języku) (3)
Przewodniki
elektroniczne (1)
Wersje
obcojęzyczne przewodników elektronicznych (do 2 języków za każdy:)
(1)
Przewodnicy
obiektowi stali (2)
Przewodnicy
obcojęzyczni obiektowi stali za każdy język do trzech (1)
Przewodnicy
obiektowi na wcześniejsze zamówienie** (1)
Przewodnicy
obiektowi na wcześniejsze zamówienie w przynajmniej 2 językach obcych
(w braku stałych), za każdy język do trzech (1)
Mikroeventy
oferowane podczas każdego zwiedzania grupowego muzeum (pierwsze 2)
(po 2 pkt)
Mikroeventy
dostępne na zamowienie grupowe podczas zwiedzania muzeum (za pierwsze
2) (po 1 pkt)
Własny
materiał informacyjny36,
wydany nie dawniej niż przed 5 laty (1)
Wersje
obcojęzyczne własnego materiału informacyjnego (min.dwie wersje) (1)
Sklep
muzealny otwarty w godzinach pracy muzeum (1)
Przy
muzeach o znaczeniu krajowym
dodatkowe punkty za:
Opis
zbiorów w językach obcych (1)
Pojedyncze
eksponaty (kolekcje) o znaczeniu międzynarodowym37
(do dwóch) (2)
Przy
muzeach regionalnych i
lokalnych punkty
dodatkowe za:
Stałe
godziny otwarcia (1)
Pojedyncze
eksponaty lub kolekcje o znaczeniu międzynarodowym (do dwóch w sumie)
(2)
Pojedyncze
eksponaty o znaczeniu krajowym (najwyżej jeden) (1)
Każdą
wystawę tematyczną stałą powyżej czterech (do dwóch w sumie) (1)
Własny
materiał informacyjny, opracowania mniejsze (broszury, foldery) (1)
I.E.
Eventy kulturowe:
Regularne38
eventy kultury wysokiej39
o znaczeniu40
międzynarodowym (7)
Regularne
eventy kultury wysokiej o znaczeniu krajowym (do dwóch) (6)
Regularne
eventy kultury wysokiej o znaczeniu regionalnym (do dwóch) (4)
Regularne
eventy kultury masowej41
o znaczeniu międzynarodowym (7)
Regularne
eventy kultury masowej o znaczeniu krajowym (do trzech) (6)
Regularne
eventy kultury masowej o znaczeniu regionalnym (do trzech) (4)
Regularne
inscenizacje historyczne lub militarne o znaczeniu międzynarodowym
(7)
Regularne
inscenizacje historyczne lub militarne o znaczeniu krajowym (do
dwóch) (6)
Regularne
inscenizacje historyczne lub militarne o znaczeniu regionalnym (do
dwóch) (4)
Rzadsze42
eventy kultury wysokiej lub masowej o znaczeniu międzynarodowym
(jeden)(4)
Regularne
działanie na terenie regionu43
grup inscenizacji historycznej (za pierwsze dwie) (5)
Dodatkowy
punkt przyznaje się za każdy dzień trwania danego eventu kultury
masowej ponad 4 dni, (jednak nie więcej niż 3 punkty w sumie)
I.F.
Funkcjonujące zakłady przemysłowe:
Z
ofertą turystyczną (do dwóch) (2)
Z
ofertą kulturową44
(do dwóch): (2)
Mikroeventy
oferowane podczas każdego zwiedzania grupowego zakładu (pierwsze 2)
(po 2 pkt)
Mikroeventy
dostępne na zamowienie grupowe podczas zwiedzania zakładu (za
pierwsze 2) (po 1 pkt)
Dodatek
za obsługę w językach obcych: (minimum dwa języki obce) (za każdą
ofertę) (1)
I.G.
Kulturowo znacząca oferta przyrodnicza:
ZOO,
Akwaria, Parki Dzikich Zwierząt, inne duże obiekty zoologiczne (za
każdy do trzech) (4)
Park
Narodowy z Muzeum Przyrodniczym na terenie regionu45
(za każdy) (8)
Park
Krajobrazowy na terenie regionu (do trzech) (2)
Rezerwat
przyrody na terenie regionu (Poza Parkami Narodowymi
i Krajobrazowymi) do trzech) (1)
Ogród
Botaniczny, Palmiarnia, Arboretum (za pierwsze dwa obiekty) (4)
Ogród
przy rezydencji, park kultywowany (za pierwsze dwa obiekty) (2)
Park
miejski duży kultywowany (pow. od 4 ha) z obiektami sztuki (za
pierwsze dwa) (2)
Park
miejski duży, kultywowany, bez obiektów sztuki* (za pierwsze dwa) (1)
Park
miejski mniejszy (powierzchnia od 1-4 ha) z obiektami sztuki** (za
pierwszy) (1)
I.H.
Szlaki kulturowe:
Przebiegające
przez region lub jego miejscowości materialne lub realne46
szlaki turystyczne o znaczeniu47
międzynarodowym (8)
Przebiegające
przez region lub jego miejscowości materialne lub realne szlaki
o znaczeniu krajowym (za pierwsze trzy) (6),
Przebiegające
przez region materialne lub realne szlaki turystyczne o znaczeniu
regionalnym (za pierwsze dwa) (3)
Materialne
lub realne szlaki turystyczne w regionie (własne) (za pierwsze trzy)
(3)
Materialne
lub realne szlaki lub trasy w poszczególnych miejscowościach regionu
(za pierwsze trzy) (3)
Wirtualne
szlaki turystyczne48,
przebiegające przez teren regionu (za pierwsze trzy) (2)
Wirtualne
trasy tematyczne w miejscowościach regionu (za pierwsze trzy) (1)
Podziemne
trasy turystyczne stale dostępne na terenie regionu (7)
Regularna
oferta objazdu turystycznego z przewodnikiem (za pierwsze dwie trasy)
(3)
Oferta
objazdu turystycznego w przewodnikiem na zamówienie (za pierwsze dwie
trasy) (1)
Dodatkowe
wersje językowe oferty objazdu z przewodnikiem (za dwie pierwsze) (1)
Kategoria
II: Elementy obsługi turystycznej:
II.A.
Informacja turystyczna:
Informacja
turystyczna na miejscu, regularnie czynna (2)
Informacja
w językach obcych, (za każdy język do trzech) (1)
Przewodnicy
miejscy lub terenowi na zamówienie (3)
Przewodnicy
miejscy lub terenowi, (za każdy język do czterech) (1)
Aktualny49
własny materiał informacyjny wysokiej jakości na temat regionu lub
jego miejscowości (ogólnie) (2)
Wersje
obcojęzyczne materiału informacyjnego wysokiej jakości (każdy język
do trzech) (1)
Pozostały*
aktualny materiał informacyjny50:
(1)
Wersje
obcojęzyczne pozostałego materiału informacyjnego* (od dwóch języków)
(1)
II.B.
Infrastruktura turystyczna:
Hotele
5,4,3,2,1-gwiazdkowe, hostele, schroniska, kwatery zorganizowane51
– (za pierwsze dwa obiekty każdej kategorii) (2)
Istniejąca
oferta pakietowa52
hoteli z usługami turystycznymi (za pierwsze dwie oferty w różnych
klasach (1)
Restauracje53
z autentyczną kuchnią regionalną54,
(za pierwszy obiekt) (3)
Restauracje
z autentyczną krajową kuchnią tradycyjną (za pierwszy inny55
obiekt) (2)
Inne
restauracje (za pierwszy obiekt) (1)
Dodatkowe
punkty za historyczne wnętrza restauracji (za pierwsze dwa obiekty)
(1)
Dodatkowe
punkty za ofertę kulturową w restauracji56
(za pierwsze dwa obiekty) (1)
Dodatkowe
punkty za restauracje otwarte po godzinie 22 (za pierwszą) (1)
Dodatkowe
punkty za restauracje otwarte po godzinie 24 (za pierwszą) (1)
Bistra,
bary (za pierwszy obiekt) (1)
Możliwość
wynajęcia57
na miejscu autokaru, minibusa, samochodu (za pierwsze dwie oferty)
(2)
II.C.
Infrastruktura komunikacyjna:
Lotnisko
z połączeniami międzynarodowymi w odległości mniej niż 50 km od
centrum regionu (1 godzina na dotarcie) (4)
Lotnisko
z połączeniami krajowymi* w odległości mniej niż 50 km od centrum
regionu (3)
Duży
dworzec kolejowy58
na miejscu (za pierwszy) (3)
Inny*
dworzec kolejowy59
na miejscu (za pierwszy) (2)
Dworzec
autobusowy60
na miejscu (za pierwszy) (2)
Przystanek*
autobusowy61
na miejscu (za pierwszy) (1)
Port
pasażerski morski62
na miejscu (za pierwszy) (3)
Czynna
przystań* pasażerska morska lub rzeczna (za pierwszą) (1)
Autostrada
lub droga szybkiego ruchu w odległości mniej niż 20 km63
(za pierwsze dwie) (4)
Droga
ekspresowa lub droga główna krajowa w odległości mniej niż 10 km (za
pierwsze dwie) (2)
Inne
połączenie* bez utrudnień dla autokarów (za pierwsze dwa) (1)
Obecność
komunikacji miejskiej, gminnej, regionalnej64
(2)
Kursy
nocne komunikacji miejskiej, gminnej, regionalnej (1)
Całodobowa
oferta taxi na miejscu (1)
Stała
oferta powozów, bryczek i inna retro (za pierwszą ofertę) (3)
Oferta
powozów, bryczek i inna retro na zamówienie (za pierwszą ofertę) (1)
II.D.
Promocja turystyczna:
Samodzielny
udział regionu lub wchodzących w jego skład miejscowości, gmin lub
obiektów w światowych prestiżowych targach turystycznych (za każde
stoisko w roku do trzech) (3)
Samodzielny
udział regionu lub innych podmiotów (jak wyżej) w krajowych targach
turystycznych* (za każde stoisko do trzech) (2)
Wydawanie
regularnych publikacji o charakterze promocyjnym (za pierwsze
2 w ostatnim roku) (1)
Zorganizowanie
podróży/wizyty medialnej65
w ostatnich 2 latach (2)
Zorganizowanie
konferencji naukowej lub popularyzacyjnej związanej z turystyką w
ciągu ostatniego roku (1)
Kategoria
III: Pozostała oferta czasu wolnego:
III.A. Instytucje
Kultury
Teatr
stały66
(za pierwszy obiekt) (3)
Filharmonia
na miejscu (3)
Stała
oferta67
koncertów muzycznych* (za pierwszą ofertę) (2)
Sezonowa
oferta teatralna lub muzyczna** (za pierwsze dwie) (1)
Opera
na miejscu (2)
Teatr
muzyczny (operetka, rewia lub musical) na miejscu (za pierwszą
ofertę) (2)
Kino
stałe (za pierwszy obiekt) (2)
III.B.
Atrakcje krajobrazowe:
Góry
ze znakowanymi szlakami turystycznymi na terenie regionu (2)
Jeziora
(zdatne do kąpieli, dostępne) ze szlakami pieszymi/rowerowymi
(pierwszy akwen) (2)
Brzeg
morski na terenie regionu (3)
Pomniki
przyrody (za pierwsze dwa) (1)
Wieże
widokowe stale dostępne (za pierwsze dwie) (1)
Możliwość
zamówienia lotu turystycznego nad regionem lub miejscowością (za
pierwszą) (3)
III.C.
Oferta sportowa, edukacyjna i rekreacyjna68:
Baseny
kryte ogólnodostępne – (za pierwszy obiekt) (2)
Baseny
otwarte ogólnodostępne – (za pierwszy obiekt przy braku basenu
krytego) (1)
Plaże
morskie ogólnodostępne, plaże jeziorne, rzeczne – (za pierwszy
obiekt) (2)
Stała
oferta kursów językowych69
ogólnodostępnych (za pierwszą ofertę) (2)
Sezonowa*
oferta kursów językowych ogólnodostępnych (za pierwszą ofertę) (1)
Stałe
centra sportowe70
z ofertą ogólnodostępną (za pierwszy obiekt) (2)
Sezonowe*
centra sportowe z oferta ogólnodostępną (za pierwszy obiekt)(1)
Stadiony
sportowe (za pierwszy obiekt) (1)
Szkoły
i szkolenia sportowe ogólnodostępne (jeździeckie, lotnicze, inne)
(pierwsze dwa) (1)
Lodowiska
ogólnodostępne stałe (za pierwszy obiekt (2)
Lodowiska
sezonowe* (za pierwszy obiekt) (1)
Kategoria IV: Inne
czynniki wspierające turystykę kulturową:
IV.
A. Instytucje w regionie:
Obecność
uniwersytetu71
w regionie (za pierwszy) (4)
Obecność
innej uczelni wyższej w regionie72
(za pierwsze dwie) (2)
Obecność
siedziby władz państwowych73
(5)
Obecność
siedziby władz wojewódzkich (2)
IV.B.
Oferta turystyki zdrowotnej w regionie:
Oficjalne
kurorty74
(za pierwsze trzy miejscowości) (4)
Sanatoria
i ogólnodostępne ośrodki rehabilitacji75
(punkty za pierwsze dwa obiekty)(2)
IV.C.
Oferta turystyki biznesowej w regionie:
76
Regularne77
organizowanie imprez targowych o przynajmniej krajowym zasięgu (2)
Obecność
krajowych central wielkich firm78
w regionie (za pierwsze trzy) (2)
Całoroczne
centra konferencyjne (za pierwszy obiekt) (3)
IV.D.
Oferta shoppingu w regionie:79
Galeria
zakupów o znaczeniu regionalnym (za pierwszy obiekt) (4) za jeden
następny (2)
Autoryzowany
punkt sprzedaży specyficznych produktów regionalnych z patentem
europejskim (za pierwszy obiekt) (2)
Autoryzowany
punkt sprzedaży specyficznych produktów regionalnych znanych na skalę
krajową (za pierwszy obiekt) (1),
Deptak
handlowy (za pierwszy) (2)
IV.E.
Zagraniczne Partnerstwa Miast i Regionów:80
Istnienie
zagranicznych związków partnerskich regionu lub jego miejscowości
(pierwsze cztery) (1)
Procedura oceny potencjału mikroregionu i
interpretacja wyników
Zgodnie
z ogólnymi zasadami oceny potencjału turystycznego, zaprezentowanymi
w przytaczanym już opracowaniu [Kaczmarek Stasiak Włodarczyk 2005, s.
57-62], procedura oceny potencjału obszaru składa się z trzech
etapów:
- etapu
wstępnego, obejmującego zbieranie i weryfikację podstawowych
informacji,
- etapu
porządkowania danych, zawierającego ustalenie rangi
poszczególnych elementów potencjału i ustalenie wartości zmiennych,
- etapu
analizy i wniosków, zawierającego wskazania najbardziej
atrakcyjnych cech analizowanego obszaru, identyfikację i
podkreślenie jego mocnych i słabych stron oraz ewentualne
postulaty w odniesieniu do budowy lub modyfikacji produktu
turystycznego.
Przyjmując
tę trójstopniową procedurę dla oceny potencjału obszarów,
w zaproponowanej procedurze badawczej wyróżniamy trzy etapy:
etap inwentaryzacji danych, etap waloryzacji oraz etap analizy i
wniosków.
Ze
względu na specyfikę badanej materii (walory i atrakcje interesujące
turystów kulturowych) w odniesieniu do ich oceny konieczny jest
odpowiedni dobór sposobów, zakresu i narzędzi zbierania informacji,
opracowanie odrębnej procedury hierarchizacji zmiennych (waloryzacji
potencjału obszaru) oraz koncentracja analizy poszczególnych obszarów
głównie na istnieniu i funkcjonowaniu elementów odpowiadających
zainteresowaniom poszczególnych form turystyki kulturowej
i umożliwiających faktyczną realizację pobytu i zwiedzania.
Etap
inwentaryzacji danych.
Składają się na niego inwentaryzacja oraz weryfikacja danych.
Inwentaryzacja obejmuje zebranie wszelkiego dostępnego materiału,
dotyczącego obiektów uwzględnianych w podejmowanej analizie. Dokonuje
się ono na drodze kwerendy w miejscach lokalizacji zbiorów danych,
w tym w instytucjach i organizacjach służących turystyce oraz
„in situ”, czyli w obiektach będących atrakcjami i w
instytucjach oraz obiektach infrastruktury służących turystyce.
Kwerenda.
Ze względu na ograniczenie zakresu przeprowadzanego badania (jego
turystyczno-kulturowy aspekt) inwentaryzacja przeprowadzana dla celów
tej analizy nie musi być pełna, jak to ma miejsce w obszarowej
inwentaryzacji krajoznawczej. Ograniczony może zostać zatem konieczny
dla jej realizacji materiał źródłowy. Obejmuje on w tym wypadku
oficjalne rejestry (katalogi) zabytków lub ich elementy odnoszące się
do badanego obszaru, istniejące opracowania naukowe dotyczące dziejów
regionu i jego miejscowości, a także odnoszące się do obiektów,
miejsc i wydarzeń interesujących z punktu widzenia turystyki
kulturowej, oficjalne informatory turystyczne regionu lub jego
miejscowości, poszczególnych placówek i obiektów, oferty biur
podróży z danego regionu i proponujących podróże do tego regionu lub
obejmujące go swym programem (ten materiał nie musi być wyczerpujący
do celów naszej oceny, wystarczy by był możliwie najbardziej
obszerny), a także aktualne (nie starsze niż około 5 lat) publikacje
krajoznawcze poświęcone regionowi lub jego poszczególnym
miejscowościom albo uwzględniające region.
Wizja
lokalna. Posiadając
materiał, który udało się zebrać w wyniku kwerendy, badający powinien
odbyć szczegółowy objazd regionu, kontaktując się przy tym
i zbierając brakujące oraz uzupełniające materiały w urzędach
państwowych (starostwo powiatowe, urzędy gminne) i ich poszczególnych
wydziałach i agendach. W szczególności w zakresie zainteresowania
badającego powinny być dane nie odnoszące się bezpośrednio do samych
atrakcji turystyczno-kulturowych, których nie będzie on wstanie
uzyskać w samych obiektach i w innych miejscach. Są to m.. in.
Informacje dotyczące publicznie dostępnych terenów zielonych,
oznaczonych szlaków turystycznych, funkcjonujących usług z dziedziny
infrastruktury (np. hotelowych, transportowych,
gastronomicznych, sportowych, oferty kulturalnej) oraz innych
potrzebnych do waloryzacji instytucji (np. funkcjonujące w regionie
uczelnie). W ramach objazdu regionu należy także osobiście zwiedzić
wybrane do oceny na podstawie posiadanego materiału (jeśli region ma
wielką ofertę ) lub wszystkie (jeśli jest to oferta mniejsza) obiekty
stanowiące potencjalne atrakcje turystyczno-kulturowe, oraz inne
obiekty i miejsca o znaczeniu turystycznym, wymienione w
poszczególnych kategoriach kwestionariusza oceny aby zebrać materiał
informacyjny i zweryfikować na miejscu szczegóły np. takie jak
rzeczywista dostępność obiektów, sposób opisu zbiorów, wystawy
czasowe, przewodników i ich ofertę językową. W wybranych do oceny
obiektach infrastruktury gastronomicznej należy przekonać się
osobiście o faktycznym stanie oferty (np. stwierdzić na miejscu
istnienie historycznego wystroju restauracji, jej regionalnego menu
czy godziny otwarcia). Zaleca się także sporządzenie dokumentacji
fotograficznej obiektów nie posiadających własnej dokumentacji (np. monumentów, cmentarzy, pozostałości umocnień), a także
stanu konserwacji wybranych do oceny obiektów.
Uzupełnianie
danych. Po wizji
lokalnej badający
powinien skonfrontować posiadany materiał z wymaganiami
kwestionariusza waloryzacyjnego i uzupełnić posiadane informacje za
pomocą zapytań, kierowanych do zarządzających poszczególnymi
obiektami (przy czym informacje zawarte w portalach internetowych
obiektów powinny być weryfikowane przynajmniej telefonicznie lub
pisemnie, wyrywkowo także na miejscu).
Weryfikacja
i konsultacje. Na
podstawie materiału specjalistycznego (jak np. opracowania
naukowe, raporty statystyczne instytucji badających ruch turystyczny,
rejestry sanktuariów w fachowych pozycjach lub na oficjalnych
stronach internetowych diecezji) a także ostatecznie na drodze
konsultacji ze specjalistami (np. muzealnikiem, historykiem sztuki,
historykiem regionalistą, architektem lub konserwatorem,
przedstawicielem kurii biskupiej) należy ustalić rangę i klasę
uwzględnianych w ocenie obiektów. Przykładowo: czy w konkretnym
przypadku mamy do czynienia ze „średniowiecznym cennym zespołem
urbanistycznym” czy tylko z „historycznym zespołem
urbanistycznym z rynkiem”, albo czy XVII-wieczna forteca w
badanym regionie to „zespół umocnień o bardzo dużym znaczeniu
militarnym” czy tez „zespół umocnień o mniejszym
znaczeniu”, zaś oceniany szczególnie wartościowy eksponat ma
międzynarodowe, czy też może tylko regionalne znaczenie. W razie
potrzeby analiza ilości i składu etnicznego wycieczek przybywających
do danego obiektu np. z okresu ostatnich 12 miesięcy może być
podstawą decyzji o jego zakwalifikowaniu do obiektów o znaczeniu
regionalnym, ponadregionalnym czy międzynarodowym.
Etap
porządkowania danych.
Na tym etapie należy, traktując poszczególne obiekty, miejsca,
wydarzenia i usługi jako zmienne waloryzacyjne, wpisać je do
odpowiedniej kategorii formularza waloryzacyjnego i przypisać im
punktację wynikającą z kryteriów zamieszczonych w wyjaśnieniach do
formularza, usunąć kategorie zbędne (dla których brak obiektów w
regionie) i podliczyć ogólną punktację dla regionu. Wpisując dane i
nadając im punktację należy zważać na podane w przypisach do
formularza szczegółowe kryteria ustalające hierarchizację zmiennych,
tj. miedzy innymi określenie ich lokalnego, regionalnego, krajowego
lub międzynarodowego znaczenia, sezonowości lub całoroczności
funkcjonowania itd. Kryteria są tak sformułowane, ze umożliwiają
ostre oddzielenie poszczególnych poziomów i tym samym łatwe
zaszeregowanie zmiennych. Konstrukcja formularza waloryzacyjnego
umożliwia automatyczne określenie wielkości potencjału w odniesieniu
do poszczególnych kategorii na podstawie osiągniętej punktacji.
Etap
analizy i wniosków. Obejmuje
on najpierw a) zsumowanie punktacji
uzyskanej za pomocą
wyżej opisanych działań w poszczególnych kategoriach oraz całościowo
dla mikroregionu, a następnie b) określenie skali potencjału, mocnych
i słabych stron badanego obszaru w zakresie oferty
turystyczno-kulturowej i istniejącej infrastruktury, warunków
komunikacyjnych i promocji turystycznej, ewentualnie także wskazanie
najważniejszych pożądanych działań, ukierunkowanych na powiększenie
atrakcyjności oferty turystyczno-kulturowej, wreszcie c) wskazanie
tych form turystyki kulturowej, dla których mikroregion jest lub może
być (szczególnie) atrakcyjny, z wymienieniem miejsc, wydarzeń lub
obiektów, które należy uważać za atrakcje najważniejsze z punktu
widzenia zainteresowań tych form turystyki. Zarówno wyznaczenie
wiodących form turystyki kulturowej, jak i konkretnych
najważniejszych atrakcji dokonuje się na podstawie zsumowania punktów
w odnośnych podkategoriach formularza waloryzacyjnego – są to
te grupy obiektów lub pojedyncze obiekty, które w wyniku waloryzacji
otrzymały największą liczbę punktów i jednocześnie stanową naturalne
cele dla danej formy turystyki kulturowej. (np. sanktuaria, zabytkowe
kościoły, muzea sztuki sakralnej, miejsca uważane za święte dla
turystyki religijnej lub pielgrzymkowej).
Dla
określenia potencjału turystyczno-kulturowego obszaru najistotniejsza
i miarodajna jest szczególnie rozbudowana kategoria I formularza
waloryzacyjnego. Pozostałe mają znaczenie pomocnicze i dostarczają
informacji o ofercie uzupełniającej, istniejącej infrastrukturze
turystycznej i pozostałych czynnikach mogących wpływać na wielkość
ruchu turystyczno-kulturowego. Dlatego wielkość potencjału
turystyczno-kulturowego wyznaczoną przez ogólną liczbę punktów należy
odczytywać w następujący sposób:
Mikroregion
o sumie mniej niż 100 punktów w kategorii I posiada mały potencjał
turystyczno-kulturowy i nie musi być dalej oceniany. Taki region nie
posiada z reguły potencjalnych możliwości rozwoju w tej dziedzinie i
powinien skupić swoje ewentualne wysiłki na innych rodzajach
turystyki. W takim przypadku należy jedynie sprawdzić, na jakim
obiekcie lub miejscu koncentruje się największa liczba punktów z
kategorii I (także punktów dodatkowych, przydzielanych za dodatkowe
oferty w poszczególnych obiektach, materiał informacyjny, ofertę
przewodnicką itd.), by wyznaczyć ewentualny pojedynczy punkt
ogniskujący turystykę kulturową. Punkt ten może być elementem
programu podróży objazdowych, lub celem jednodniowych wycieczek,
podejmowanych z innych regionów, nie będzie jednak generował ruchu
turystycznego do regionu. Jego istnienie i popularyzacja może wpłynąć
pozytywnie na rozwój tylko niektórych związanych z turystyką usług
(jak gastronomia).
Mikroregion
o sumie 100-250 punktów w kategorii I posiada średni potencjał
turystyczno-kulturowy, generowany w dużej mierze przez istnienie
jednego typu bardzo silnych atrakcji turystyczno-kulturowych, albo
kilku typów atrakcji o słabszym oddziaływaniu. W przypadku
takiego regionu potrzebne będzie działanie w dwóch aspektach.
Pierwszym będzie analiza pozostałych kategorii waloryzacji w celu
wyznaczenia czynników wzmacniających lub osłabiających ofertę
turystyczno-kulturową i wyciągnięcia ewentualnych wniosków dla celu
dalszych analiz (np. analizy SWOT dla produktów turystycznych
regionu) lub konkretnych działań w kierunku poprawy oferty. Druga,
szczegółowa analiza wewnętrzna powinna dotyczyć pierwszej kategorii
waloryzowanych obiektów i doprowadzić do stwierdzenia typu atrakcji
turystyczno-kulturowych, wokół którego - jako „magnesu”
turystyczno-kulturowego - można konstruować specyficzną ofertę
regionu. Celem takiej oferty (np. oferty pakietowej) jest
spowodowanie większego napływu turystów kulturowych do regionu, ich
zainteresowanie się innymi typami oferty kulturowej i tym samym
wydłużenie ich czasu pozostawania w regionie (lub odpowiednia
modyfikacja programów wypraw zorganizowanych, zmierzająca w tym
samym kierunku).
Mikroregion
o sumie 250-450 punktów w kategorii I posiada duży potencjał
turystyczno-kulturowy. Jest on generowany przez przynajmniej
kilka typów silnych atrakcji turystyczno-kulturowych, wśród których
może (lecz niekoniecznie musi) wyróżniać się jeden jako bardzo silny
magnes turystyczny. W regionie istnieje zatem względnie zróżnicowany
krajobraz kulturowy. W przypadku takiego regionu warto skupić się na
tych typach turystyki kulturowej, które – mając w regionie
swoją podstawę materialną w postaci atrakcji danego typu – są
niedoceniane i nie dość popularyzowane albo posiadają zbyt słabe
zaplecze w postaci informacji, promocji i organizacji obsługi
turystycznej. Rozwijanie tych typów turystyki kulturowej w regionie
może poszerzyć jego ofertę i znacznie zwiększyć ilość odwiedzających,
a także przełożyć się na częstsze decyzje organizatorów
turystyki i indywidualnych turystów o przedłużeniu pobytu w regionie
i co za tym idzie – na pełniejsze wykorzystanie usług
związanych z turystyką. W wyborze typów turystyki i produktów
turystycznych, które powinny być szczególnie mocno wspierane, warto
kierować się zasadą komplementarności (uzupełniania). Może to
oznaczać np. wspieranie w regionie o silnej turystyce
dziedzictwa kulturowego, związanej z ważną historyczną rolą
danego regionu atrakcji nakierowanych na wzmożenie turystyki żywej
historii, turystyki eventowej lub nawet turystyki etnicznej, o ile
obecność innych grup etnicznych w dziejach tego regionu zaznaczyła
się mocno i pozostawiła trwałe ślady w jego krajobrazie
kulturowym. W regionach o dużym potencjale kulturowym warto także
zwrócić uwagę na stan rozwoju infrastruktury służącej turystyce oraz
spędzaniu czasu wolnego, w czym pomocna może być analiza punktacji
kategorii II i III. Analiza sytuacji w tej dziedzinie może pomóc
w podejmowaniu decyzji i tworzeniu planów regionalnych,
dotyczących kierunku rozwoju infrastrukturalnego regionu.
Mikroregion
o sumie powyżej 450 punktów w kategorii I posiada wielki potencjał
turystyczno-kulturowy.
Tworzy go przynajmniej kilka (lub nawet kilkanaście) różnych typów
bardzo silnych lub silnych atrakcji turystyczno-kulturowych. W
regionie znajduje się mocno zróżnicowany krajobraz kulturowy,
niektóre zaś z jego atrakcji mają nie tylko krajowy, ale i
międzynarodowy zakres oddziaływania i przez to budują jego znaczny
potencjał w dziedzinie turystyki przyjazdowej. Zazwyczaj taki region
posiada także duże znaczenie historyczne w skali kraju. W
odniesieniu do takiego regionu warto przeprowadzić dokładniejszą
analizę czwartej kategorii waloryzacyjnej w celu ustalenia
ewentualnych braków lub niewykorzystanych dla celów turystyki
kulturowej elementów tej kategorii (np. wykorzystania uczelni,
wymian międzynarodowych, przedsięwzięć władz publicznych i
generowanego przez nie ruchu osób jako potencjalnego rezerwuaru
turystów kulturowych). Należy także zanalizować te działy turystyki
kulturowej, które mogłyby być komplementarne wobec wiodących typów
oferty kulturowej regionu i skupić się na ich rozwijaniu. W oparciu o
taki region z jego silnym i wieloaspektowym potencjałem możliwa
jest także (we współpracy z sąsiednimi a nawet dalszymi
regionami) budowa ciekawej i zróżnicowanej tematycznie oferty
turystyki miejskiej, a także studyjnej lub tematycznej (tej ostatniej
także za pomocą szlaków tematycznych), opartej m.in. na wątkach
historycznych, biograficznych, literackich, muzealnych i innych. Tym
samym region może stać się w dziedzinie turystyki kulturowej jednym z
liderów rozwoju dla własnego makroregionu lub w skali całego
kraju. Również w odniesieniu do tak silnych regionów istnieją zapewne
mankamenty w konkretnych dziedzinach i aspektach obsługi
turystycznej, promocji lub nawet infrastruktury. Warto zatem w
oparciu o analizę wszystkich ocenianych elementów kategorii II, III i
IV odnaleźć te słabości, poddać je i ich przyczyny bardziej
szczegółowym badaniom i przedstawić je organom lub osobom,
odpowiedzialnym za konkretne obiekty lub placówki albo za rozwój
turystyki w regionie, aby mogły one podjąć działania zmierzające
do ich szybkiego (jeśli nie wymaga to większych kosztów i dłuższego
czasu) lub stopniowego usuwania.
1
Por. Steinecke 2007, s. 131-132 dzieli muzea u inne obiekty kultury
na placówki o znaczeniu lokalnym i regionalnym, przyciągające
głównie turystów z bliższego terytorium oraz muzea o znaczeniu
ponadregionalnym i międzynarodowym, z dużym udziałem turystów spoza
regionu i zagranicznych wśród zwiedzających.
2
Określenie „historyczna katedra” oznacza tu świątynię
wybudowaną pierwotnie jako kościół biskupi.
3
Określenie historyczna bazylika oznacza tutaj kościół pochodzący
najpóźniej z wieku XVIII posiadający tytuł bazyliki
4
Jako zespół sakralny określamy tutaj klasztory, opactwa, kalwarie i
inne. Punktacja przyznawana jest im niezależnie od punktacji za
główny kościół, o ile należy on do jednej z wyższych klas (katedra
lub bazylika). W przypadku zespołów sakralnych z wieloma budynkami,
kapliczkami lub pomnikami nie przyznaje się już punktów za
pojedyncze obiekty.
5
Oznaczenie „Z” oznacza dobry stopień zachowania zabytku,
„D” oznacza ogólną dostępność obiektu. Obiekt dostępny
to taki, w którym może odbyć się zwiedzanie w podanych godzinach bez
specjalnego zapowiadania i rezerwacji dla turystów indywidualnych,
natomiast dopuszcza się ewentualną konieczność rezerwacji dla grup
turystycznych.
6
Sanktuarium historyczne – tu: funkcjonujący ośrodek kultu
więcej niż lokalnego znany już przed końcem XVIII wieku
7
Za posiadające znaczenie międzynarodowe należy uważać następujące
sanktuaria i miejsca święte w Polsce: klasztor Jasna Góra w
Częstochowie (maryjne), zespół sakralny w Krakowie-Łagiewnikach
(chrystologiczne), klasztor w Niepokalanowie (Św. Maksymiliana M.
Kolbego), archikatedrę w Gnieźnie (św. Wojciecha).
8
Regionalne (diecezjalne) znaczenie sanktuarium ustala się na
podstawie jego zaliczenia przez władzę odnośnego Kościoła do grupy
sanktuariów o znaczeniu diecezjalnym poprzez formalny wpis na listę
takich sanktuariów. Za wiarygodną dokumentację tego faktu można
uznać wzmiankę na oficjalnym portalu internetowym danej diecezji
(umieszczenie w spisie sanktuariów diecezjalnych lub wzmiankę o
obiekcie z użyciem w stosunku do niego wyrażenia „sanktuarium
diecezjalne”).
9
Siedziba biskupia może przyciągać turystów religijnych i kulturowych
z uwagi na uroczystości lub organizowane kongresy o charakterze
pobożnościowym lub teologicznym.
10
Pojecie „zamek lub pałac historyczny” oznacza tutaj
obiekt tego rodzaju, zbudowany przed połową XIX wieku w jednym z
historycznych stylów architektury europejskiej (romańskim gotyckim,
renesansowym, barokowym, rokokowym lub klasycystycznym), zachowany
choć w części w stanie oryginalnym.
11
W razie wątpliwości, zaliczenie do „ważnych wydarzeń”
może dokonać się w oparciu o kryterium edukacji akademickiej
lub kryterium edukacji powszechnej (por. kat. 1. B. a).Odpowiednio
do odniesienia tych kryteriów (ustalających znaczenie międzynarodowe
lub krajowe) za ważne należy uznać wydarzenia znaczące w skali
międzynarodowej lub krajowej.
12
Za obiekt stylizowany uważa się tutaj obiekt pochodzący z II polowy
XIX w., z XX wieku lub współczesny, nawiązujący swym stylem
architektonicznym do jednego lub kilku ze stylów historycznych. Będą
to zatem obiekty wzniesione w jednym ze stylów historyzujących lub w
stylu eklektycznym.
13
Historyczny zespół urbanistyczny oznacza tu zespół powstały nie
później niż do końca XVIII wieku
14
Budynkiem o znacznych walorach architektonicznych jest tutaj dowolny
budynek nie należący do żadnej z wyżej wymienionych kategorii
budowli, zbudowany w dowolnym okresie. Walory architektoniczne i ich
ranga mogą być określane za pomocą fachowych przewodników, rejestru
zabytków lub nawet empirycznie za pomocą liczby zainteresowanych
nimi grup zwiedzających. W ostateczności rangę można wyznaczyć
po konsultacjach ze znawcami architektury i/lub historii sztuki,
opierając się na ich autorytecie.
15
Gwiazdka oznacza, że obiekty danej kategorii należy punktować, jeśli
nie było wystarczająco dużo obiektów poprzedniej (wyższej)
kategorii, by wyczerpać limit, dwie gwiazdki oznaczają, że punktuje
się obiekty danej kategorii, jeśli poprzednie dwie kategorie nie
wyczerpały swojego punktowanego limitu, trzy i cztery gwiazdki
odnoszą się odpowiednio do limitu trzech i czterech wyższych
kategorii.
16
Za funkcjonowanie stałe uważa się tu minimum trzy kursy w tygodniu
przez okres przynajmniej 8 miesięcy w roku.
17
Pojęcie mikroeventu zostało wyjaśnione w rozdziale 4.2.2.
18
Znaczenie międzynarodowe monumentów lub miejsc określa się na
podstawie kryterium edukacji akademickiej [kea]. Badanie
spełnienia tego kryterium ma na celu określenie znaczenia wydarzenia
historycznego, które jest związane z obiektem lub miejscem..
Ustalenia międzynarodowego znaczenia dokonuje się przez sprawdzenie
przez wskazanie dwóch zagranicznych i obcojęzycznych publikacji
naukowych poświęconych danej dziedzinie i zawierających uznanie
ponadnarodowego znaczenia danego wydarzenia, albo jednej biografii
naukowej poświęconej danej postaci lub monografii poświęconej danemu
obiektowi czy wydarzeniu i zawierającej uzasadnienie ponadnarodowego
znaczenia albo znaczenia osoby, obiektu czy wydarzenia w danej
dziedzinie. Przy pozytywnym wyniku badania wydarzenie zostaje uznane
za znaczącą w danej dziedzinie, a obiekt związany z jej biografią
lub badanym wydarzeniem może zostać uwzględniony jako zmienna
w formularzu waloryzacyjnym z przydzieleniem odpowiedniej
punktacji.
19
Znaczenie krajowe monumentów lub miejsc określa się na podstawie
kryterium edukacji akademickiej [kea] lub kryterium edukacji
powszechnej [kep]. Ustalenie znaczenia krajowego na podstawie [kae]
Ustalenie krajowego znaczenia dokonuje się przez sprawdzenie
przynajmniej dwóch różnych polskich podręczników akademickich lub
licealnych (np. podręcznika historii, wiedzy o kulturze, języka
polskiego) w odnośnej dziedzinie na obecność wzmianki o danym
wydarzeniu lub miejscu. Ustalenie znaczenia krajowego na podstawie [kep] dokonuje się przez sprawdzanie aktualnie zatwierdzonych do
użytku polskich podręczników do szkoły podstawowej lub
ponadpodstawowej typu ogólnego (gimnazjum) w zakresie historii,
wiedzy o społeczeństwie lub języka polskiego na obecność wzmianek o
odnośnym wydarzeniu. Jeśli w dwóch różnych podręcznikach (także do
tej samej klasy), takie wzmianki zostaną znalezione, osobę uznaje
się za znaną w skali kraju, a związanemu z nią obiektowi
biograficznemu przyporządkowane zostaje znaczenie krajowe i może on
być włączony do formularza waloryzacyjnego z przydzieleniem
odpowiedniej punktacji. W przypadku wykonywania analizy dla celów
naukowych w takim przypadku w kwestionariuszu obok nazwy obiektu lub
miejsca wstawia się oznaczenie kryterium [kea] lub [kep], natomiast
w przypisie podaje się odsyłacz bibliograficzny do odnośnych
podręczników.
20
Znaczenie wyrażeń „region” i „regionalny”
odnosi się tu do skali regionu historycznego, czyli obszaru
porównywalnego wielkością z województwem.
21
Jako obiekty małej architektury określamy tu ustawione samodzielnie
posągi, popiersia, figury, fontanny itp.
22
Jako miejsca historyczne określamy miejsca bitew, zawarcia układów,
martyrologii, ważne dla literatury, miejsca długoletniego
przebywania lub śmierci ważnych osób. Punktacja zostaje im
przydzielona, o ile nie były punktowane w poprzednich kategoriach w
podklasie „miejsce ważnych wydarzeń”.
23
Potwierdzenia międzynarodowego znaczenia osoby można dokonać w
dwojaki sposób: przez przeprowadzenie dowodu na podstawie kryterium
edukacji akademickiej [kea] lub kryterium wyróżnienia osoby [kw].
Dowód z kryterium edukacji akademickiej przeprowadzany jest podobnie
jak w przypadku monumentów i miejsc historycznych (por. wyżej).
Dowód na podstawie kryterium wyróżnienia osoby [kw] przeprowadza się
przez sprawdzanie, czy tej osobie przyznano najbardziej prestiżową
nagrodę międzynarodową w danej dziedzinie. W takim przypadku osoba
ta zostaje uznana za znaczącą w danej dziedzinie. Za najbardziej
prestiżowe uznano: Nagrodę Nobla we wszystkich dziedzinach, w
których jest ona przyznawana, nagrodę Oscara w dziedzinie sztuki
filmowej, nagrodę Pulitzera w dziedzinie dziennikarstwa, nagrodę
Tempeltona w dziedzinie nauk teologicznych, Medal Fieldsa w
dziedzinie nauk matematycznych, Europejską Nagrodę Teatralną w
dziedzinie sztuk teatralnych, nagrodę Pritzkera w dziedzinie
architektury, nagrodę Polarpris w dziedzinie muzyki, złoty medal
olimpijski lub oficjalnie udokumentowany rekord świata w dziedzinie
sportu. Możliwe jest dołączenie innych prestiżowych nagród,
powszechnie uznanych za najbardziej prestiżowe w danej dziedzinie,
co wymaga osobnego odnotowania w formularzu waloryzacyjnym. Osoba
wyróżniona jedną z wymienionych nagród zostaje uznana za znaczącą w
danej dziedzinie, a obiekt związany z jej biografią może zostać
uwzględniony jako zmienna w formularzu waloryzacyjnym, z
przydzieleniem odpowiedniej punktacji. W przypadku uznania
międzynarodowego znaczenia osoby przez [kw] lub [kzo], w analizie
dokonywanej dla celów naukowych przy jej nazwisku w formularzu
waloryzacyjnym stawia się odpowiednie oznaczenie kryterium, w
przypisie zaś przytacza odsyłacz bibliograficzny do opinii o
znaczeniu lub datę przyznania danej nagrody.
24
Ustalenia krajowego znaczenia osób dokonuje się na drodze dowodu z
kryteriów [kea] lub [kep], z zastosowaniem procedur jak w przypadku
obiektów i miejsc, badając podręczniki na obecność wzmianki o danej
osobie. W stosunku do osób, które były historycznymi głowami państwa
polskiego lub innych państw uznano historyczne znaczenie obiektu
posiadającego odniesienie do nich w zakresie znaczenia krajowego lub
dla grupy etnicznej za dowiedzione w ramach tego kryterium i nie
stosowano dodatkowego potwierdzenia.
25
Znacznie ograniczona dostępność obiektu oznacza np. brak otwarcia w
określonych godzinach, konieczność zamawiania otwarcia obiektu przed
odwiedzeniem go.
26
Za budowle współczesne uważa się tutaj wszelkie realizacje
architektoniczne, wzniesione po roku 1989.
27
Za budowle o bardzo wysokiej wartości architektonicznej uważa się
dzieła architektów o międzynarodowej sławie lub budowle o
pionierskim charakterze.
28
Za budowle o wysokiej wartości architektonicznej uważa się budynki
pionierskie w skali kraju lub o bardzo wysokiej estetyce,
stwierdzanej zgodnie przez specjalistów w dziedzinie architektury.
W celu potwierdzenia tej wartości należy wskazać opublikowaną
opinię specjalisty lub w jej braku pisemną opinię w tej samej
kwestii, sporządzoną dla celów oceny potencjału.
29
Pojedyncze obiekty sztuki to umieszczone poza wystawami muzealnymi i
galeriami, w przypadku najwyższych dwóch klas zaszeregowania
ich znaczeniach (międzynarodowego i krajowego) punktujemy je
niezależnie od punktacji obiektu, w którym się znajdują (np. Drzwi
Gnieźnieńskie, Ołtarz Wita Stwosza)
30
Znaczenie obiektów sztuki w skali krajowej lub międzynarodowej może
być potwierdzone przez [kea] lub [kep]. W takim przypadku należy to
zaznaczyć i udokumentować tak samo, jak w przypadku obiektów i
miejsc. (por. kat. 1.B a).
31
Międzynarodowe znaczenie muzeów może zostać ustalone na drodze
kryterium edukacji akademickiej [kea] , ze wskazaniem przynajmniej
trzech podręczników lub oficjalnych dokumentów instytucji
międzynarodowych, potwierdzających znaczenie danej placówki i jej
zbiorów (UNESCO, ICOM itd.). W analizie przeprowadzanej dla celów
naukowych należy wskazać symbol tego kryterium [kea] przy nazwie
obiektu, a odsyłacze do opracowań uzasadniających rangę obiektu
umieścić w przypisie.
32
Potwierdzeniem krajowego znaczenia muzeum jest ich obecność na
ministerialnej liście muzeów (dla znaczenia krajowego) w Państwowym
Rejestrze Muzeów, utrzymywanych przez władzę centralną (ministerstwo
odpowiednie do spraw kultury). Aktualny spis tych placówek znajduje
się na oficjalnym portalu www Ministerstwa KiDN; w dniu weryfikacji
przez autora (16.11.2009) znajdowało się na tej liście 99 muzeów.
Drugim sposobem potwierdzenia krajowego znaczenia placówki i zbiorów
może być posiadanie w formalnie zatwierdzonej i publicznie używanej
nazwie muzeum przymiotnika „narodowe” (co oznacza
uznanie ich zbiorów za szczególnie znaczące przez centralną władzę
publiczną); powodem takiej decyzji jest fakt, że w przypadkach
obiektów z tej grupy przyznanie statusu „muzeum narodowego”
opiera się na uprzednio przeprowadzonych badaniach lub ekspertyzach
ustalających znaczenie obiektu.
33
Regionalne znaczenie placówek muzealnych wystarczająco dokumentowane
jest przez a) ich obecność na listach muzeów pozostających pod
zarządem i opieką urzędów marszałkowskich poszczególnych województw,
albo b) używanie przez placówkę w formalnie zatwierdzonej i
publicznie stosowanej nazwie przymiotnika „okręgowe”,
oznaczającego uznanie ich znaczenia przez władzę publiczną i objęcie
nadzorem oraz opieką przez tę władzę ze względu na ich znaczenie,
albo c) ranga muzeum diecezjalnego (potwierdzona oficjalnym
używaniem przez obiekt przymiotnika „diecezjalny”)
zostaje uznana za spełnienie kryterium zaliczenia obiektu dla
placówek muzealnych o znaczeniu regionalnym; podstawą takiej decyzji
jest znaczenie ich zbiorów w dziedzinie turystyki religijnej.
34
Za skansen duży uważa się tu placówkę z minimum 20 obiektami dużej
architektury (budynkami).
35
Do ekspozycji tematycznie związanych z dziejami innych grup
narodowych można doliczyć także samodzielne poświęcone im muzea
(jak. Np., Muzeum Bambrów Poznańskich, Muzeum Żydowskie na
Kazimierzu w Krakowie), wówczas mogą one być liczone dodatkowo, o
ile nie zostały już uwzględnione wśród waloryzowanych muzeów
36
Za własny materiał informacyjny muzeum, skansenu lub galerii uważamy
wielostronowe (pow. 15 stron) i wielobarwne informatory, albumy,
katalogi zbiorów oraz wszelkie monografie na temat placówki, jej
dziejów i zbiorów.
37
W ocenie międzynarodowego lub ogólnokrajowego znaczenia eksponatów
decydujący jest stopień rozpoznawalności eksponatu poza granicą lub
na terenie kraju poza regionem, wyrażający się jego częstą
obecnością w katalogach sztuki, podręcznikach szkolnych lub ogólnych
akademickich podręcznikach sztuki.
38
Regularność oznacza tu odbywanie się danego wydarzenia o znaczeniu
międzynarodowym przynajmniej co 2 lata, zaś eventu o znaczeniu
krajowym i regionalnym: co roku.
39
Za eventy kultury wysokiej uważamy tu np. festiwale muzyki
klasycznej: operowej, symfonicznej, kameralnej i chóralnej, muzyki
sakralnej, festiwale teatralne i filmowe, wielkie czasowe wystawy
sztuki profesjonalnej.
40
Znaczenie eventu może być ustalone na dwojakiej drodze. Pierwszą
możliwość stanowi jego uzasadnienie na drodze opinii specjalisty. W
tym celu konieczne jest wskazanie monografii lub artykułu naukowego,
odnoszących się do badanego eventu i uznających jego znaczenie w
skali regionalnej, krajowej lub międzynarodowej. W braku takich
opracowań możliwe jest wskazanie na inną publikację z danej
dziedziny literatury naukowej, uznającą znaczenie eventu w tej samej
skali. W ostateczności za kryterium uznania może posłużyć
przedstawienie przynajmniej trzech przewodników turystycznych,
odnoszących się do odnośnego szlaku lub regionu albo do całej
Polski, opublikowanych przynajmniej w trzech różnych krajach i
wskazujących na znaczenie lub atrakcyjność danego eventu w
odniesieniu międzynarodowym, do kraju lub regionu. W braku takich
opracowań rangę eventu można ustalić za pomocą potwierdzenia, że
więcej niż połowa jego aktywnych uczestników
(wykonawców) pochodzi z terenu Polski spoza danego regionu (w
tym przypadku może być uznana ranga krajowa imprezy) lub spoza
Polski (wówczas można uznać międzynarodową rangę wydarzenia), albo
spoza powiatu, gdzie odbywa się event (znaczenie regionalne). W
analizie dokonywanej dla celów naukowych potwierdzenie tego faktu
może być przeprowadzone przez wskazanie opublikowanych programów
ostatniej edycji danego eventu.
41
Przykładowe eventy kultury masowej to: festyny organizowane w
skansenach, festyny i duże wystawy sztuki ludowej, festiwale muzyki
popularnej, święta miejskie itd.
42
Odbywające się rzadziej eventy punktuje się, gdy ostatni miał
miejsce nie dawniej niż 5 lat przed dokonywaniem waloryzacji.
43
Za regularną działalność grupy inscenizacji historycznej uważa się
zorganizowanie lub udział w przynajmniej dwóch pokazach w ciągu roku
na terenie własnego regionu.
44
Przez ofertę turystyczną zakładu rozumie się możliwość zwiedzania z
przewodnikiem, przez ofertę kulturalną rozumie się stałą lub
regularnie powtarzalną ofertę kulturalną (jak koncert, festyn,,
muzeum zakładowe lub wystawa) na terenie zakładu
45
Za położenie na terenie regionu uznaje się stan, gdy przynajmniej
10% obszaru chronionego znajduje się na terenie regionu.
46
Szlaki oznaczone w terenie i z obiektami dostępnymi w wyznaczonym
czasie należy zaliczyć do szlaków realnych . Za kryteria szlaku
materialnego będziemy tu uważać: jednolite oznaczenie obiektów
szlaku na miejscu, dostępność obiektów dla turystów, istnienie
własnej literatury na temat szlaku oraz aktualna informacja na temat
oferty szlaku. Na temat szlaków materialnych, realnych i wirtualnych
por. rozdz. 3.4.
47
Za kryterium znaczenia szlaku przyjmuje się zasadniczo jego zasięg (np. regionalny, międzynarodowy). Znaczenie szlaku może jednak
zostać określone jako wyższe niż jego fizyczny zasięg, o ile
istniejące fachowe opracowania na temat szlaku lub jego tematyki
jednoznacznie wskazują na takie znaczenie (np. krajowe). W takim
wypadku należy wpisać szlak do kategorii odpowiednio wyższej i w
analizie dokonywanej dla celów naukowych w przypisie przytoczyć dane
bibliograficzne przynajmniej dwóch opracowań naukowych, uznających
takie znaczenie szlaku lub jego deklarowanej tematyki. Przykładowo w
odniesieniu do szlaków historycznych potwierdzona krajowa skala
znaczenia osób lub wydarzeń stanowiących podstawę deklarowanej
tematyki szlaku o zasięgu regionalnym może być podstawą do uznania
go za szlak o znaczeniu krajowym (np. Szlak Piastowski). Podstawę do
określenia wyższego znaczenia szlaku może stanowić także unikalność
jego tematyki w skali kraju, potwierdzona przez zawarte w
publikacjach naukowych opinie przynamniej dwóch specjalistów
i połączona z krajową skalą rozpoznawalności przynajmniej
niektórych obiektów szlaku, potwierdzoną na podstawie osobnych
opisów tych obiektów, zawartych z minimum 2 przewodnikach
turystycznych po Polsce lub krajowych atlasach turystycznych.
48
Wirtualny szlak turystyczny to podana do publicznej wiadomości i
aktualna oferta tematycznego oprowadzania lub objazdu na wskazanej
trasie. Więcej na ten temat por. rozdz. 4.6.
49
Za kryterium aktualności materiału informacyjnego przyjmuje się trzy
lata od daty wydania. Za materiał informacyjny wysokiej jakości
uważa się kolorowe albumy z opisami, wielostronicowe (pow. 30 stron)
ilustrowane monografie i przewodniki.
50
Do pozostałego materiału informacyjnego zaliczamy ulotki, kolekcje
zdjęć bez opisów itd.
51
Za kwatery zorganizowane uważa się tu pensjonaty, gospodarstwa
agroturystyczne lub systemy wynajmu mieszkań
52
Jako ofertę pakietową rozumiemy tu opublikowana ofertę usług
hotelowych w powiązaniu z minimum jednym elementem oferty
gastronomicznej (nie licząc śniadania) oraz minimum jednym elementem
oferty turystycznej (np. wycieczka lub usługi przewodnickie na
miejscu)
53
Za restauracje uważa się tu obiekty z rozwiniętym menu (minimum
rożnych 10 potraw), stałą obsługą kelnerską oraz osobną salą
konsumpcji dla grup zorganizowanych z minimum 35 miejsc.
54
Za autentyczną ofertę kuchni regionalnej lub krajowej uważa się
obecność minimum 4 autentycznych potraw regionalnych lub
odpowiednio krajowych w menu restauracji
55
Określenie „inny” oznacza tutaj, że lokal zaliczony do
tej grupy powinien nie być tożsamy z lokalem z grupy
poprzedniej. Jeśli nie ma takiego innego lokalu, punktów nie
przyznaje się.
56
Dodatkowa oferta kulturowa restauracji to m.in. regularny
akompaniament muzyczny, wieczory muzyczne, dancingi lub występy
artystów albo zespołów regionalnych
57
Za możliwość wynajęcia środka transportu uważa się ofertę aktualna,
ogólnie dostępną, publicznie ogłoszoną
58
Za duży dworzec kolejowy uważa się tu taki na którym zatrzymują się
pociągi pasażerskie wszystkich klas a liczba połączeń wynosi
przynajmniej 6 dziennie w obie strony w minimum 3 rożnych kierunkach
59
Za inny dworzec kolejowy uważa się tu taki, który posiada
przynajmniej 2 połączenia dziennie w obie strony
60
Za dworzec autobusowy uważa się tu taki przystanek, który posiada
przynajmniej 6 różnych połączeń dziennie w obie strony w
przynajmniej trzech różnych kierunkach
61
Punkty za przystanek autobusowy przyznajemy wtedy, gdy znajduje się
on w miejscu odległym mniej niż 1 km od jednej z głównych atrakcji
turystycznych regionu i posiada minimum dwa połączenia w obie strony
dziennie.
62
Za port pasażerski uważa się tu port dysponujący dworcem i
przynajmniej trzema połączeniami w obie strony na przynajmniej dwóch
różnych kierunkach dziennie
63
Odległość autostrady lub drogi liczy się od centrum regionu lub
jednego z jego głównych obiektów turystyczno-kulturowych
64
Punkty za komunikację lokalną przyznaje się, gdy jej linie
przynajmniej 2 razy w dzień docierają do trzech głównych obiektów
kulturowo-turystycznych regionu.
65
Podróż medialna to zorganizowana przez region, jego miejscowości lub
wspólnie z nie więcej niż dwoma innymi regionami sponsorowana w
całości lub w znacznej części trasa promocyjna dla przedstawicieli
prasy i innych mediów z kraju lub zagranicy, której celem lub jednym
z głównych celów jest region lub jego miejscowości albo obiekty na
jego terenie.
66
Za teatr stały uważa się placówkę teatralną, która oferuje
przedstawienia co najmniej dwa razy w tygodniu przez okres minimum 8
miesięcy w roku.
67
Za ofertę stałą koncertów i innych wydarzeń kulturalnych uważa się
taką, która proponowana jest przynajmniej dwa razy w tygodniu przez
okres minimum 8 miesięcy w roku
68
Niewielka ilość punktów przyznanych za obiekty tej kategorii wynika
z ich jedynie uzupełniającego znaczenia dla oferty turystyki
kulturowej
69
Oferta stała kursów językowych powinna obejmować cały rok, także
przynajmniej znaczna część okresu wakacyjnego
70
Do centrów sportowych zaliczamy np. OSiR, stoki narciarskie z
wyciągami, zespoły basenów sportowych i inne centra uprawiania
przynajmniej trzech różnych rodzajów sportów. Trzy osobne oferty
uprawiania różnych rodzajów sportów na terenie regionu można
zaklasyfikować jako istnienie jednego centrum sportowego.
71
Za obecność uniwersytetu uważamy jego główną siedzibę, z kolei duże
wydziały zamiejscowe (minimum 400 studentów i osobne zarządzanie
filią na miejscu) traktujemy tak, jak pozostałe wyższe uczelnie.
72
Uniwersytety i inne uczelnie wyższe tworzą popyt
turystyczno-kulturowy przez organizowanie konferencji naukowych,
których uczestnicy korzystają licznie z oferty
turystyczno-kulturowej a także przez ofertę kursów językowych lub
stypendiów dla studentów zamiejscowych, których beneficjenci są
uczestnikami turystyki edukacyjnej.
73
W regionach będących siedzibą władz państwowych lub regionalnych
istnieje silny impuls do uprawiania turystyki kulturowej i popyt na
usługi z nią związane z okazji wizyt oficjalnych lub wymian
grupowych związanych z międzyregionalnymi związkami partnerskimi.
74
Oficjalne kurorty to miejscowości, posiadające formalny status
kurortu przyznany przez administrację państwową.
75
Placówki rehabilitacji generują ruch turystyczno-kulturowy na
miejscu i zwiększają popyt na usługi tego rodzaju. Dzieje się tak
nawet w przypadku ośrodków rehabilitacyjnych dla osób obłożnie
chorych, gdyż wówczas potencjalnymi adresatami tej oferty mogą być
osoby ich odwiedzające.
76
Turystyka biznesowa generuje pewien popyt na usługi
turystyczno-kulturowe zwłaszcza w postaci zwiedzania pod
kierunkiem przewodników oraz odwiedzania niektórych obiektów
kulturalnych
77
Przez regularne organizowanie imprez targowych rozumie się tutaj
zorganizowanie minimum trzech imprez w różnych branżach w ciągu roku
78
Za wielką firmę na terenie regionu uważamy tutaj taką, która w
swojej centrali znajdującej się na terenie regionu zatrudnia w
sferze poza produkcyjnej minimum 50 osób.
79
We współczesnej turystyce kulturowej shopping odgrywa coraz większa
rolę, stając jest integralnym elementem turystyki miejskiej.
Atrakcyjna oferta ciekawych zakupów może mieć pewna siłę
przyciągania dodatkowych turystów, z których część korzysta także z
oferty turystyczno-kulturowej (por. rozdz. 2.3.1.).
80
Partnerstwa pomiędzy ośrodkami miejskimi i regionami generują w
ograniczonym stopniu ruch turystyczno-kulturowy.
|